Worden nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio dan toch niet helemaal elektrisch?

Alfa Romeo Giulia Stelvio 2024

Puristen opgepast, want er is hoop voor de nieuwe Alfa Romeo Giulia. Die zou binnen een paar jaar namelijk op de markt komen met uitsluitend zuiver elektrische aandrijflijnen, maar daar lijkt de CEO van het merk nu plots niet meer zo zeker van. Sterker nog: misschien krijgt de nieuwe Giulia wel een heuse zes-in-lijn!

Een paar jaar geleden pakte Alfa Romeo uit met een gedurfde belofte. Zo zou het merk tegen uiterlijk 2027 alleen nog volledig elektrische auto’s verkopen, en dat terwijl zijn eerste EV destijds nog niet eens in zicht was. Dat laatste is inmiddels wel het geval met de aankomende Milano, en nadien zouden ook de opvolgers voor de Giulia en de Stelvio de zuiver elektrische kaart spelen… Of tenminste, dat was oorspronkelijk het plan.

Toch niet helemaal elektrisch tegen 2027?

In een gesprek met Motor1 heeft Jean-Philippe Imparato, Alfa Romeo’s CEO, namelijk het één en ander laten vallen over dat op til staande tweetal. Zo wist hij bijvoorbeeld te vertellen dat het design van de nieuwe Giulia al vast staat en het zal je niet verwonderen dat de beste man beweert er absoluut verliefd op te zijn. Volgens Imparato moeten wij gewone stervelingen echter nog wachten tot 2026 om het te mogen zien want eerst is het de beurt aan een opvolger voor de Stelvio in 2025, op dezelfde basis. Daarmee lijken de sedan en de SUV dus van plek gewisseld te zijn in Alfa Romeo’s planning, maar dat is nog niet het opmerkelijkste dat de CEO loslaat.

Dodge Charger 2024

De onthulling van de nieuwe Dodge Charger bewees namelijk nog maar eens dat het STLA Large-platform, waarop ook de Giulia en Stelvio zullen komen te staan, zowel elektromotoren als verbrandingsmotoren toelaat. We gingen er echter altijd van uit dat de Alfa’s daar enkel de elektrische kant van zouden gebruiken aangezien het merk in 2027 zuiver elektrisch wil zijn, maar op dat laatste lijkt Imparato nu terug te komen. Tegenover Motor1 houdt hij het namelijk op het doel om tegen 2027 elektrische versies van alle modellen in de cataloog te hebben en laat hij de deur dus op een kier voor varianten met verbrandingsmotoren. Sterker nog: de CEO bejubelt de keuze om met het STLA Large-platform te kiezen voor een basis die beide technologieën toelaat, zodat ze zich nu nog kunnen aanpassen indien nodig… Dus wat denk je, mag de volgende Alfa Romeo Giulia de 550 pk sterke zes-in-lijn van de nieuwe Dodge Charger krijgen?

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Jos D. 18:57
afbeelding van Jos D.

Ik heb de indruk dat een aantal autofabrikanten de bui zien hangen mbt die EU-klimaatwaanzin en hun kar aan het keren zijn. Gelukkig is de wereld een pak groter dan de EU. Jammer genoeg gaan wij al dat lekkers niet meer kunnen kopen in de EU.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws