
Cupra pakt uit met nieuws over zijn compacte elektrische auto. Die zal als ‘Cupra Raval’ door het leven gaan, en dat vanaf 2025. Om alles wat concreet te maken, kleven de Spanjaarden die naam op een conceptmodel maar daarmee is iets interessants aan de hand… of toch indien je je de UrbanRebel Concept nog herinnert.
Bijna dag op dag een jaar geleden pakte de Volkswagen-groep uit met een set teaserplaatjes. Daarop kregen we een drietal elektrische auto’s te zien die één principe deelden: betaalbaarheid. De compacte Volkswagen, Skoda en Cupra stonden dan ook op hetzelfde platform, maar meer gegevens kregen we niet te horen. Later gaf Volkswagen alvast meer inkijk in de vorm van de ID.2All, waarna Skoda een tijdlijn deelde met daarop een kleine goedkope EV gepland voor 2025. Cupra zou dezelfde basis dan weer gaan gebruiken voor zijn UrbanRebel, of althans: dat dachten we.
UrbanRebel wordt Raval
De Spanjaarden laten nu namelijk weten dat hun compacte EV helemaal niet UrbanRebel gaat heten, maar wel ‘Raval’. Die naam verwijst naar een historische buurt in Barcelona, een stad waar Cupra zich nauw mee verbonden voelt omdat hun fabriek en hoofdzetel in het nabijgelegen Martorell liggen. Het spreekt dan ook voor zich dat de Raval sterk stedelijk geïnspireerd wordt, met compacte buitenmaten en een speelse vormgeving tot gevolg… En als die vormgeving je nu bekend voorkomt, dan heb je Cupra door. Stiekem krijgen we hier namelijk niets meer te zien dan een UrbanRebel Concept met een nieuwe naam op de kentekenplaat, dus ook deze Raval is voorlopig slechts een studiemodel.

Over de specificaties rept Cupra nog met geen woord, al halen we er graag even de cijfers bij die ze destijds op de UrbanRebel kleefden. Die pronkte met een rijbereik van 440 kilometer en 226 pk op de vooras, goed voor een hothatch-waardige 0-naar-100-sprint in 6,9 seconden. Die cijfers komen min of meer overeen met wat Volkswagen bij de lancering van zijn ID.2All Concept meegaf, dus daar zou wel eens waarheid in kunnen zitten. De productieversies van deze Raval, de ID.2All en de voorlopig naamloze Skoda moeten vanaf 2025 van de band rollen, en Volkswagen beloofde zelfs al iets omtrent de prijs van zijn kleinste EV. Die zou namelijk onder de 25.000 euro liggen, dus verwacht geen al te grote afwijkingen voor deze guitige Cupra.
Recente reacties
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Ze weten waarschijnlijk niet meer van welk hout nog pijlen te maken. Mercedes en BMW pakken het...
Door Jos D. 1 dag geleden
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Alleen maar goeds dat Mercedes dit voor elkaar krijgt. Maar het totale plaatje mag niet vergeten...
Door Johan Haspeslagh 1 dag geleden
Volvo opent aanval op Lynk & Co met "Volvo Abonnement": Een XC40 per maand, zakelijk of prive
Inderdaad. Hopeloos bedrijf. Ook heel nare en slechte ervaring mee!
Door Marc Van Goethem 1 dag geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
A4 wordt A5, A6 wordt A7. Iets zegt mij dat daar een prijsverhoging aan zal vast hangen.
Door John 2 dagen geleden