“De welkomfase is voorbij”, oftewel: gedaan met goedkoop opladen. Dat liet Ionity-CEO Michael Hajesch vorige week weten. Het snellaadnetwerk drijft de prijs op van 8 euro per laadbeurt naar 79 cent per kilowattuur. Te duur of perfect normaal voor de situatie waar we naartoe gaan?
Ionity, het Europese netwerk van snellaadpalen en een samenwerking tussen BMW, Daimler, Ford en de Volkswagen-groep, past vanaf 31 januari zijn prijzen aan. In de initiële fase kostte een laadbeurt aan een Ionity-snellader 8 euro, ongeacht de duur of het aantal kilowattuur. Met meer dan 200 snellaadstations op Europese bodem wil Ionity nu een tarief dat gebaseerd is op het aantal kilowattuur: 79 cent per kilowattuur.
Ionity duurste
Een prijzig tarief, zo blijkt: een batterij van 60 kilowattuur opladen kost je dan minstens 47,40 euro. Daarmee is Ionity duurder dan de Supercharger van Tesla, die je 28 cent per kilowattuur kost. En dan zijn er nog outsiders zoals Allego en Fastned, die in ons land ook snelladers neerpoten. Fastned moet zijn eerste snellaadstation bij ons nog installeren, Allego vraagt 69 cent per kilowattuur.
De truc blijkt voorlopig om abonnementen af te sluiten. Wie via de deelnemende Ionity-constructeurs een abonnement heeft (bijvoorbeeld Mercedes me Charge of Audi e-tron Charging Service) betaalt weliswaar een vast maandelijks bedrag, maar veel minder aan een Ionity snellader. 29 cent per kilowattuur bij Mercedes, 33 cent per kilowattuur bij Audi.
Vraag
Heeft Ionity, dat dé grote concurrent van de Tesla-snelladers moet worden, zich met deze prijsverhoging uit de markt geprijsd? Of zal de toename van het aantal elektrische auto’s sowieso leiden tot een prijsverhoging aan snelladers en zullen de andere aanbieders moeten volgen? Het woord is aan jullie.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 19 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden