Na het pensioen van de C6 in 2012 etaleert de C5 Aircross zich als het nec plus ultra in het Citroën-gamma. Een excentrieke crossover die laatst nog gebombardeerd werd tot gezinswagen van het jaar. Tijd voor een nieuwjaarstest!
Citroën zit in een serieuze imagotransitie. Want tot voor kort bouwde het merk generische producten die vooral naar de pijpen van de Duitsers moesten dansen. Daar kwam in 2014 verandering in met de C4 Cactus. Een auto die het roer om moest draaien voor Citroën, haar imago en de verkoopcijfers.
Buiten de E-MEHARI
Daarvoor moest het geen splinternieuwe modus operandi bedenken. Nee, Citroën greep terug naar wat het voordien al decennia lang deed: hoogcomfort naar de massa brengen. En de C4 Cactus mocht dan wel niet het verhoopte verkoopsucces zijn, het plaveide wel de weg voor een nieuw Citroën. Met een hippe Berlingo (nee, echt waar), een guitige C3 en een weinig geslaagde E-Mehari. Enfin, het kunnen niet allemaal toppers zijn.
De opgedane kennis (uit successen en fouten) laat zich vandaag de dag etaleren in de C5 Aircross. Het summum van wat je tegenwoordig bij Citroën kan krijgen. Niet toevallig een crossover, want het Franse merk weet goed genoeg wat klanten willen.
Robocop 2020
Die klanten willen een crossover - uiteraard - met uitgesproken looks en een ongekend rijcomfort... voor het geld. Qua styling slagen ze alvast de nagel op de kop. Met zijn unieke C-stijl, airbumps op de flank en voorsteven dat los uit een film van Paul Verhoeven lijkt weggelopen (Robocop, iemand?). Het is misschien niet ieders meug maar hij valt wel op in een zee van grijze crossovers.
De C5 Aircross straalt volume uit zonder lomp voor de dag te komen. Waardoor het ook binnenin uitermate ruim vertoeven is. Toch eenmaal je ingestapt geraakt. Want achteraan is de instap niet geheel doordacht, door de stevige achterbank die een serieus stuk van de beschikbare voetruimte inneemt. Een kwestie van geven en nemen, want hoewel de instap moeilijk is, heb je achterin wel 3 volwaardige zitplaatsen. Hoor je dat, BMW X3?
past als gegoten
Al is het natuurlijk maar de vraag hoe vaak je met 5 volwassenen op pad trekt. 2 volwassenen voor- en drie tieners achterin? Dat past als gegoten. Meer nog, dat past als comfortabel. Met dank aan de malse zetels (geef ons trouwens maar de stoffen exemplaren) en de ruimte-indruk die Citroën creëert. Er zijn armsteunen waar je ze nodig hebt en opbergvakken waar je ze verwacht. Dit is een gezinswagen. Geen wonder dat 'ie de prijs won.
Spijtig dan ook dat moderne auto's gebruik moeten maken van digitale schermen en pientere knopjes. Want daar hinkt de C5 Aircross plots wat achterop. De ergonomie is niet altijd op punt, de startknop moet je net iets te lang indrukken en het infotainmentsysteem dat de gehele PSA-groep (Citroën, Peugeot, DS, Opel) gebruikt? Ach, laat ons zeggen dat er gelukkig ook Apple Carplay en Android Auto op valt te krijgen. De standaard digitale display pal voor je neus, daar hebben we dan weer geen slechte woorden over.
Confort avant tout
Een zak vol pluspunten heeft de C5 Aircross dus al behaald. Nog voor we een woord gerept hebben over het rijgedrag. Komt hier de doodsteek? Nopes. Want deze C5 Aircross is een verademing om te rijden in het moderne autolandschap. De C5 Aircross stelt één en dan ook maar één doel voorop; comfort. Sportiviteit? Ga weg!
Dat doet deze crossover dankzij dempers met een hydraulisch einde, dankzij zetels met geheugenfoam en zelfs dankzij de lijmstructuur van het chassis die trillingen moet verminderen. De C5 Aircross slikt als een volleerde comfortsloep putten en verkeersdrempels. Beter dan premium-broertje DS 7 Crossback en al zeker als sportief broertje Peugeot 3008.
Potentieel wagenziek?
Twee andere casussen die meteen duidelijk maken hoe veelzijdig het EMP2-platform onder deze C5 Aircross is. Want met kleine ingrepen wordt het aangenaam sportief (Peugeot), ook wel wat vlees noch vis (DS) of compleet comfortabel (Citroën). Verwacht dan ook geen VTS- of GTi-line op deze crossover. Je hebt comfort, meer comfort en nog wat meer comfort.
Nu goed, we hopen alvast ons comfort-punt duidelijk te hebben gemaakt. De keerzijde van de medaille is natuurlijk dat de C5 Aircross ook aanvoelt als een Fransman uit het Zuiden die net een pastis op heeft en aan het petanquen gaat. De versnellingsbak is romig maar traag, de 1.5 turbodiesel met 130 pk is adequaat maar niet sportief en in bochten durft de C5 Aircross wel eens aan het hellen gaan. Dat Citroën tegenwoordig brillen verkoopt tegen wagenziekte... het lijkt bijna geen toeval.
100 jaar Citroën
100 jaar Citroën, 100 procent comfort, dat is momenteel de baseline van het Franse merk. Wat betekent dit echter in baar geld? Wel, instappen in zo'n C5 Aircross doe je voor nog geen 24.000 euro. Prijzen lopen echter snel op. Onze testversie klokte net niet af op 40.000 euro. Moet je zo veel geld neerleggen voor een aardig uitgerust exemplaar? Dat nu ook weer niet.
Ongeacht de uitvoering raden we aan om de "Connect Nav digitaal" aan te vinken. Een optie van amper 180 euro die je C5 Aircross zegent met DAB+-radio, Apple Carplay en Android Auto. Waardoor je het matige infotainmentsysteem een serieuze boost geeft. De concurrentie tenslotte? Je kent ze waarschijnlijk beter dan wij. Van stalgenoot Peugeot 3008, over vaste waarde Hyundai Tucson, tot verkoopstopper VW Tiguan, via buitenbeentje SsangYong Korando tot stilistisch alternatief Mazda CX-5. De lijst is eindeloos.
Conclusie
Citroën heeft zichzelf opnieuw uitgevonden door terug te grijpen naar wat het al decennia goed deed, comfortabele auto's bouwen voor de massa. De C5 Aircross is een auto die je tot rust brengt... al moet je daar wel voor open staan.
Specificaties
1.5 turbodiesel, vier-in-lijn
130pk
300 Nm
6-bak manueel
voorwiel
1 405 kg
188 km/u
10.40 sec
580 L
1 630 L
102 g/km
Recente reacties
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Vooral zone 30 of zone 50 borden maken het soms wel eens tricky, omdat er dan geen herhaling moet...
Door Adriaan 14 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
This: prima zou ik dan zeggen. Dan is de snelheid op je teller de snelheid van de borden langs de...
Door John 15 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Het is inderdaad geen slecht idee, maar de verkeerswet stelt dat je ten alle tijden moet weten wat...
Door Waxweazel 17 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Geen enkele standaard auto geeft de "exacte" snelheid weer. Allen hebben een afwijking van minstens...
Door Waxweazel 17 uur geleden