Rijtest: Ford S-Max 2.0 TDCi Vignale (2017)

ford-s-max-vignale-2017-rijtest

Ford wil haar klanten die uitkijken naar het luxesegment graag op haar wenken bedienen. Want na de Mondeo krijgt nu ook de S-max de Vignale behandeling. Verre van de laatste in het rijtje trouwens. Of die ultieme luxeversie ons doet denken aan een soort van Rolls-Royce MPV?

Laten we daar alvast 'neen' op antwoorden. Een Ford met een luxejasje aan blijft een Ford. Of ze bij Blauwe Ovaal binnen afzienbare tijd moeten terugkomen van de keuze om op de kofferklep prominent het Vignale-logo te hangen net als Renault met de Initiale-badge een poosje deed zal de toekomst moeten uitwijzen. Tot dan maakt Ford duidelijk dat Vignale niet zomaar een uitvoering is van haar modellen maar echt wel een diepere meerwaarde biedt om klanten te overtuigen. Want vast staat dat de Vignale-aanduiding de luxueuzere S-Max in je bedrijfspark typeert, en dat zal je geweten hebben.

beleving

"Wat is dat net, die Vignale?" horen we je vragen. Het is zowat de topversie van de S-Max, nog boven de Titanium-uitrusting. Maar Vignale is niet alleen maar een uitrustingsniveau, voor Ford is het ook een beleving. Van een speciaal ontwikkelde goudbruine kleur tot aparte dealerships met een Vignale-lounge, Ford doet er alles aan om de Vignale-klant in de watten te leggen.

Op het eerste zicht krijg je die beleving ook als je instapt. De zetels zien er erg comfortabel en luxueus uit, het dashboard evenzeer. Maar kijk wat beter en je vindt dezelfde materialen die je bij de andere Ford-modellen ook vindt, al betaal je ze daar iets minder. Over de keper beschouwd is het luxueuze extraatje wat minnetjes voor de prijs die je ervoor betaalt.

Beter rijden

Vignale achterop verandert niets aan het rijgedrag van de S-Max. Die monovolume van Ford is nog steeds één van de best rijdende modellen in het segment, en dat wijzigt dus niet door de Vignale-badge. De sturing van de S-Max is verrassend direct en de feedback die je in het met leder beklede stuurwiel krijgt is tiptop. Daarbij komt dat de wagen zich laat leiden door jouw grillen in de bocht en steevast reageert volgens jouw verwachting. De ophanging is correct; ook al betaal je goed wat geld voor de luxeversie, je krijgt geen tierlantijntjes met adaptieve ophanging. Gewoon stevige dempers die goed werden afgesteld om je een rijgedrag te bieden dat het midden houdt tussen comfort en dynamiek. Mocht je de grote voorruitpartij niet voor je neus hebben, je zou vergeten met een MPV onderweg te zijn.

Nochtans ben je dat wel. Want het dashboard is zo lang dat je er zelfs je opblaaskrokodil in kwijt zou spelen. En dat zouden de kinderen op de middelste zitrij dan weer jammer vinden. Beter is die krokodil voor vertrek in de koffer - met optioneel elektrisch openende achterklep - te duwen. Op voorwaarde dat je de vriendjes van je kinderen niet op de derde zitrij hebt laten plaatsnemen. Die derde zitrij is er enkel voor noodgevallen. Wil je echt een zevenzitter van het merk met de blauwe ovaal, dan verwijzen we je door naar de Galaxy, of beter nog, de Tourneo.

Ford combineerde voor onze testwagen een 2.0 TDCi met 210 pk met hun intussen gekende PowerShift automaat met dubbele koppeling. Van die combinatie kunnen we wel het één en ander zeggen. Bijvoorbeeld dat de 210 pk in deze grote wagen helemaal niet als 'veel' ervaren wordt. Hij komt vlotjes van zijn plek, maar geeft nooit het gevoel de snelste aan het stoplicht te zijn. Tenzij de chauffeur naast je in slaap viel voordat het groen werd.

Daarbij komt dat de 2.0 TDCi niet stil is. Dat is niet direct een probleem, ware het niet dat we vanwege de Vignale-uitrusting wel verwachtten met een verfijndere motor onderweg te zijn. Het lijkt bij een druk op de startknop alsof de boer net zijn tractor startte. De PowerShift transmissie is dan weer wel passend bij het karakter van het Vignale-gebeuren. Je merkt amper dat hij op- of terugschakelt en dat is wat een automaat een goede automaat maakt. In deze S-Max lijkt hij dus zijn bestaansreden gevonden te hebben. We misten wel een manuele stand op de versnellingspook, al los je dat op door te schakelen met de pads achter het stuurwiel.

prijsvignet

Een Ford S-Max Vignale heb je vanaf 41.650 euro... voor de 1.5 EcoBoost benzine. Vind je de 210 pk sterke diesel te straf, dan heb je ook nog de versies met 150 of 180 pk. Die laatste is er overigens ook met vierwielaandrijving. Een 2.0 TDCi betaal je 47.850 euro. Met wat opties kom je al snel aan 54.600 euro. Dan heb je hem wel zo goed als volledig uitgerust met opties als een achteruitrijcamera, derde zitrij, panoramisch dak en massagezetels. Concurrentie voor de S-Max Vignale is er in het MPV-segment niet direct. De eerder genoemde Renault Espace Initiale plaatsen we prijsgewijs liever tegenover de S-Max Titanium. Al kan die gevoelsmatig toch schermen met een meer unieke beleving dan deze Ford.

conclusie

Een extra luxueuze versie van de S-Max heeft zo zijn voor- en nadelen. Aangezien hij geen concurrentie moet dulden is hij duidelijk de beste keuze voor wie wat luxueuzer met de familie op weg wil in MPV-trim. Het is echter moeilijker te verantwoorden om deze Vignale boven de Titaniumversie te kiezen, ook al word je als Vignale-klant gepamperd bij de dealer. Voor die meerprijs verwacht je een S-Max die anders voelt dan zijn goedkopere broers, niet enkel een aangepast kleurtje, wat extra opties en een lederen interieur. De intentie is er, nu de uitwerken nog op punt stellen.

Specificaties

Motor

2.0 TDCi, turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

210pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

automaat dubbele koppeling, 6v

Gewicht

1 816 kg

Topsnelheid

218 km/u

Prijs basismodel

€ 47 850.00

0 tot 100 km/u

8.80 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Min. kofferinhoud

285 L

Max. kofferinhoud

2 200 L

CO2-uitstoot

144 g/km

BIV

€ 897.00

Rijtaks

€ 503.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws