Rijtest: BMW M440i xDrive (2020)

Rijtest: BMW M440i xDrive (2020)

In afwachting van de échte M4 zet BMW de M440i xDrive voor onze neus. Of die waardig is als chauffe-plat voor die dikke 4 Reeks? Dat zoeken we deze week uit.

Sinds de vorige generatie maakt BMW een onderscheid tussen de twee- en vierdeursvariant van zijn middenklasser door ze beide verschillende namen te geven. Dat was destijds al even wennen. De nieuwe 4 Reeks is vooral controversieel omwille van zijn neus. Toch is hij ook 6 centimeter langer dan zo'n 3 Reeks Berline.


BEKIJK HIER ONZE VIDEOREVIEW:


De grote grille met nieren die stilaan groter zijn dan de bumperpartij zelf zorgde voor heel wat discussie. Kijk je voorbij die grille, dan krijg je een wagen die sereen oogt en misschien wel wat eigen persoonlijkheid mist. BMW maakt in zijn persdossier gewag van moderniteit maar praat vervolgens heelder pagina's lang over de geschiedenis van het iconische coupémodel. Waarom we dan de Hofmeister-knik niet meer zien? In profiel lijkt het zwaartepunt van de wagen achteraan te vallen, vanwege de kleiner wordende achterste zijruitjes en de stijgende schouderlijn.

Rijtest: BMW M440i xDrive (2020)

De M440i is dan de subtopper in het 4 Reeks-aanbod, hij krijgt als M Performance-model wel al de nodige toeters en bellen ter beschikking. Zo zijn er de grotere luchtinlaten in de voorbumper en heb je achteraan een ingewerkte diffusor in je bumper. Grijze accenten zitten op de spiegelkappen en de bumpers, zwart is dan weer de omlijsting van de ramen.

klassiek dashboard

Hadden we het zonet over de moderniteit en het verdwijnen van klassieke elementen, dan geldt dat niet voor het interieur. Daar krijg je namelijk zicht op een klassiek ogend dashboard waar BMW wat moderne elementen aan toevoegde. Zo heb je nog steeds de bekende bedieningstoetsen voor de airco in de middenconsole en is de iDrive-modus intussen ook al vertrouwd. BMW voegt wel een digitaal dashboard toe waardoor de personalisatiemogelijkheden een stuk uitgebreider worden. De achterste inzittenden krijgen de minste ruimte toebedeeld, maar gelukkig is de 4 Reeks een vierzitter zodat er in de breedte ruimte genoeg is voor twee.

Rijtest: BMW M440i xDrive (2020)

toch nog zes

In de M440i xDrive kiest BMW voor de klassieke zes-in-lijn, al voegt het daar wel wat hedendaagse technologie aan toe. De drieliter benzine krijgt bijstand van een mild hybrid-systeem, een elektromotor die op kleine schaal ondersteuning biedt. Dat voel je vooral wanneer je vertrekt en ook wanneer je uitbolt en de snelheid zakt onder de 10 km/u. Dan valt de benzinemotor weg en bij een tik tegen het gaspedaal zoem je elektrisch vooruit. Voor even toch, want de benzinepeut is nog altijd de baas. Met 374 pk en 500 Nm laat hij dat ook op de weg zien. BMW laat de M440i in 4,5 seconden van 0 naar 100 gaan, desgewenst met launch control maar ook met Sprint-modus. Die laatste zorgt ervoor dat je door de linkerpeddel achter het stuur een seconde in te knijpen terugschakelt in de versnellingen en veel vlotter een inhaalmanoeuvre aanvat. Die peddels zijn trouwens standaard op een M440i xDrive en bij uitbreiding op het hele gamma van de 4 Reeks, want BMW biedt - op de M4 na - geen manuele 4 aan.

Rijtest: BMW M440i xDrive (2020)

Al rijdend laat de motor van de M440i xDrive zien waarom je alsnog voor de M4 zou kunnen gaan. De motor houdt het bij snelwegsnelheden op een goeie 2.000 toeren. Wanneer je het gaspedaal vloert, heb je wel het gevoel dat het allemaal enorm snel gaat, maar toch ervaar je geen brute inslag zoals je dat bij een M4 wel zou kunnen beethebben. De M440i xDrive doet het dus toch iets comfortabeler dan je van een coupé met vaste M-kenmerken zou verwachten. Het chassis is dan weer wel M-minded, met standaard M Sport-ophanging en dito remmen, en een differentieel. Toch zijn die remmen alweer een maatje minder dan bij een M4.

Rijtest: BMW M440i xDrive (2020)

De BMW M440i xDrive Coupé vind je vandaag vanaf 68.250 euro in de catalogus. Daar komt nog een klets centen bovenop als je doorheen de optielijst gaat. Voor een goeie 20.000 euro minder heb je dan weer een 420i Coupé met 184 pk. Concurrentie voor de M440i xDrive vind je bij Mercedes in de AMG C 43 4Matic, met 390 pk voor 71.632 euro. Bij Audi blijft de A5 Coupé 45 TFSI op 53.670 euro steken, tenzij je voor de 341 pk sterke S5 Coupé van 69.700 euro gaat, al is dat dan weer een diesel.

conclusie

De 4 Reeks Coupé is weer een stukje gegroeid en oogt daarmee volwassener. Hij ziet er ook wat anoniemer uit, tenminste als je die gigantische nieren vooraan even buiten beschouwing laat. De zes-in-lijn laat je nog een toefje klassieke BMW zien, net als het interieur. De M440i xDrive is als burgerlijke versie van de M4 de variant die het evenwicht tussen comfort en sportiviteit probeert te vinden.

Specificaties

Motor

3.0 turbo benzine, zes-in-lijn

Vermogen

374pk

Koppel

500 Nm

Overbrenging

automaat, 8 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 715 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 68 250.00

0 tot 100 km/u

4.50 sec

Gemiddeld testverbruik

11.00 L/100km

Min. kofferinhoud

440 L

CO2-uitstoot

155 g/km

BIV

€ 1 008.00

Rijtaks

€ 800.00

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws