Volvo heeft zijn laatste dieselwagen gebouwd: moeten we daar blij om zijn?

Volvo XC90 technisch

Vorige maand liep in de Volvo-fabriek van Gent de laatste V60 met dieselmotor van de band en deze week was in Zweden de XC90 aan de beurt. Daarmee neemt Volvo officieel afscheid van zijn diesels. Is dat afscheid een feest, of net een rouwproces?

Dat diesel steeds minder populair wordt, is al lang geen nieuw gegeven meer. Nochtans hebben heel wat merken – om niet te zeggen de meeste volumemerken – een rijke dieselgeschiedenis die hen trouwens geen windeieren heeft gelegd. Volvo, bijvoorbeeld, lanceerde in 1979 ’s werelds eerste zes-in-lijn diesel in de Volvo 244 GL D6. Als je die bij het ochtendgloren moest starten, dan was heel de buurt wakker. Tegen 2001 had de (vijfcilinder) diesel in de Volvo V70 niet alleen wat verfijning maar zelfs de nodige sportiviteit toegevoegd. De 1.6 E-Drive-modellen blonken vanaf 2008 dan weer uit in lage CO2 (en in sloomheid) en zo zie je maar dat je niet eens zo ver in de geschiedenis moet teruggaan om een tijd te vinden waarin diesels werden gepromoot en fiscaal gestimuleerd als het propere alternatief. Het kan verkeren…

Waar is het fout gelopen voor de diesel?

De vraag stellen is ze beantwoorden natuurlijk. De liefde voor diesels is vooral bekoeld geraakt op het moment dat het grote dieselschandaal in 2015 wekenlang het nieuws domineerde. Het woord "sjoemelsoftware" brak door in de Google-hitlijsten en het werd al snel duidelijk dat diesels helemaal niet zo schoon waren op het vlak van NOx (stikstofoxiden) dan we al die tijd hadden gedacht. Het zou een definitieve trendbreuk betekenen, niet alleen voor diesels maar bij uitbreiding voor alle verbrandingsmotoren... En natuurlijk één van de grote doorbraken van de huidige elektrificatiegolf.

Volvo 244 D6

Maar goed, nog even mijmeren over de goeie ouwe dieseltijd. Gaan we de zelfontbrander missen in het licht van die elektrificatie die ons, laat ons eerlijk zijn, met zachte dwang door de strot wordt geduwd? We hadden er een gesprek over met Volvo’s Head of Strategy & New Cars: Erik Severinson.

EV niet duurder dan diesel of benzine

Waarom kochten we eigenlijk massaal zoveel diesels? Wel, in hoofdzaak omdat ze zuiniger waren, verder konden rijden op één tank, schoner waren (dachten we, naïef als we waren), goedkoper waren aan de pomp en krachtig genoeg waren om ladingen te trekken indien nodig... want heb je al eens een paardentrailer achter een 1.8 benzine zien hangen? Voor Erik Severinson kan de elektrificatie dat aspect alvast perfect opvangen. Volgens hem kan technisch gezien een EV zonder probleem evenveel gewicht aan de trekhaak torsen, alleen zie je dan wel je batterij sneller leeglopen. Aangezien je misschien hoop en al 5% van de tijd een trailer meezeult, kan dat aspect perfect gecounterd worden met betere laadtijden.

Erik Severinson Volvo

Ook qua budget hoeven we volgens Erik Severinson geen diesel- of benzine-heimwee te hebben als Volvo tegen 2030 alleen nog EV’s gaat bouwen. Een elektrische Volvo zal, als je de totale TCO of Total Cost of Ownership bekijkt, niet duurder zijn dan een model met verbrandingsmotor. De kost van de batterijen zal afnemen (behalve misschien als de solid state-batterijen eindelijk doorbreken), de onderhoudskost is lager en de kostprijs van de energie is evenmin een struikelblok. Dat laatste geldt al helemaal als je zelf energie kan opwekken met zonnepanelen.

Feest of koffietafel?

Moeten we dus blij zijn met het einde van de diesel? De klanten hebben alvast de bladzijde omgedraaid want wereldwijd heeft Volvo in 2023 slechts 10% dieselmodellen aan de man gebracht. In 2019 was dat nog de helft. Enkel het nostalgische en het emotionele aspect blijven dan nog over maar om dat op te vangen, kunnen we altijd de laatste XC90-diesel gaan bekijken die een plek krijgt in het Volvo-museum... Om dan vervolgens met een brede grijns in de EX90 EV naar huis te rijden. Feest !

XC90 diesel

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws