Mercedes heeft het gamma van zijn S-Klasse uitgebreid met de S 580 e, een plug-inhybride met elektrisch rijbereik van zo’n 100 kilometer. Tegelijk voegt Stuttgart nog enkele kleine updates toe aan het S-Klasse-gamma.
De zakelijk rijdende CEO en de boekhouder zullen de Mercedes S 580 e graag zien komen. De plug-inhybride S-Klasse combineert de 3.0 zes-in-lijn van 367 pk en 500 Nm uit de S 450 met een elektromotor van 110 kW (150 pk) en 480 Nm. Het systeemvermogen komt uit op 510 pk en 750 Nm. De sprinttijd van 0 tot 100 km/u bedraagt 5,2 seconden, de topsnelheid 250 km/u - al houdt hij het volledig elektrisch bij een meer bescheiden 140 km/u.
Drempeltje weg
Mercedes werkte de batterij beter weg, zodat er geen enerverend ‘drempeltje’ meer in de koffervloer zit. Die batterij van 28,6 kWh zorgt voor een elektrisch WLTP-rijbereik van 94 tot 113 kilometer, en een CO2-uitstoot van 14 tot 22 g/km. De gecorreleerde NEDC-waarde komt op een iets hogere 26 tot 33 g/km uit, afhankelijk van de aankleding. Opladen kan standaard aan 11 kW, maar Mercedes biedt ook een snellaadfunctie van 60 kW aan. De S 580 e is beschikbaar op de ‘gewone’ S-Klasse en de versie met lange wielbasis.
Stuttgart maakt van de gelegenheid gebruik om enkele nieuwe features te introduceren op de S-Klasse, zoals nieuwe koetswerkkleuren en een nieuwe afwerkingsmogelijkheid voor de middenconsole. Maar de opvallendste nieuwigheid is de E-Active Body Control-ophanging. Die actieve ophanging werkt samen met de standaard luchtvering om het rijcomfort nog meer te verhogen. En de veiligheid, want bij een nakende zijdelingse aanrijding tilt het E-Active Body Control-systeem het koetswerk enkele centimeters naar omhoog om de klap beter op te vangen. De actieve ophanging gebruikt een 48-voltsysteem en kan dus alleen worden aangevinkt op de milde hybride modellen.
Maybach
Verder voegt Mercedes nog een autodeelfunctie toe, de MBUX Interior Assistant voor de passagiers achteraan, een gordelaanreiker voor de achterbank, adaptieve interieurverlichting achteraan en – jawel – een kuitmassagefunctie voor de Executive-zetels op de S-Klasse met lange wielbasis. De meeste van die opties komen over van de Mercedes-Maybach S-Klasse.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 3 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 13 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 18 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 19 uur geleden