Vlaamse automobilistenverenging VAB trekt aan de alarmbel, want wanneer in september de nieuwe testprocedure voor uitstoot op de markt komt, kan je wel eens het dubbele aan BIV neerleggen bij de aankoop van je wagen. De overheid, die lijkt uit de lucht te vallen.
Het is een werk van lange aard geweest maar vanaf september 2017 moet elke nieuwe wagen in Europa door de WLTP gaan. De watte? De Worldwide Harmonised Light vehicle Test Procedure. Een mondvol voor de verbruikscyclus die vroeger in een hermetisch afgesloten laboratorium werd afgenomen (NEDC). Vanaf september zullen constructeurs dus de baan op moeten met nieuwe modellen en motoren om met hun resultaten op de proppen te komen. Waardoor algemeen aangenomen wordt dat CO2 en verbruikscijfers zullen stijgen naar meer eerlijke waarden.
Eén probleem echter.
Vandaag de dag betaal je in België namelijk nog steeds de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en een jaarlijkse rijtaks. Beiden nemen voor de berekening de CO2-uitstoot in achting. Problematisch volgens VAB, want eerste tests laten uitschijnen dat door de verhoogde CO2-uitstoot in de nieuwe cyclus de BIV in één klap kan verdubbelen voor sommige auto's. De jaarlijkse rijtaks die zou ook een stuk stijgen.
De van de pot gerukte situatie
De gekheid van deze situatie valt bijna niet te omschrijven. Stel dat BMW besluit een nieuwe 1.8-liter diesel te lanceren in haar 3 Reeks die stukken groener is dan de huidige 2-liter. De cyclus brengt echter een hogere CO2-uitstoot naar boven (een CO2-uitstoot die serieus overstegen zou worden moest de 2-liter de WLTP ondergaan). Dan krijg je een situatie waar je bij de BMW-dealer een 'groene' diesel hebt staan waar je meer taksen op moet betalen en een meer vervuilende 2-liter die nog onder de NEDC-cyclus valt en daardoor een op papier lagere CO2-uitstoot heeft. Compleet de tegenovergestelde situatie van wat de WLTP-cyclus poogt te bekomen.
Wat de overheid haar reactie op heel deze affaire is? Dat 'voorspellingen voorbarig zijn', aldus Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein (Open VLD). Hij benadrukt dat een belastingverhoging niet aan de orde is maar dat er evenwel nog geen beslissing is genomen. In die tussentijd geeft Tommelein te kennen dat de overheid de resultaten van het huidige systeem blijft gebruiken voor de berekening van de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting. Alleen staat september nog maar een dikke week van ons verwijderd. Waardoor het maar een kwestie van tijd is voor de eerste auto met 'WLTP getest motor' bij de dealer staat. Benieuwd of er dan al een beslissing is genomen...
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 21 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden