Het lijkt wel of elke maand een merk moet uitpakken met een Nürburgringtijd om van achterover te vallen. Maar lig je er eigenlijk nog wakker van?
Je doet een voorzichtige schatting als je stelt dat 80 procent van de wagens die in Europa rondrijden deels afgesteld zijn op de Nürburgring. Een lange lijn asfalt dat door verschillende automerken heiligmakend wordt bevonden bij de ontwikkeling van een model. Begrijpbaar, want het afbeulende circuit van zo'n 20 kilometer drijft de rijdynamiek van elke automobiel tot het uiterste. Goed dus voor automerken om alles op punt te stellen.
Echter heeft die uitgebreide aanwezigheid van automerken ook een negatief effect, want Groene-hel-tijden zijn een wedstrijdje ver plassen geworden voor constructeurs. Schepte je vroeger nog op met pk's en sprinttijden naar de honderd, dan ben je nu pas echt de baas als jouw wagen vijf tienden sneller is dan die van je concurrent. Initieel zorgde dit voor een gezonde concurrentie, ondertussen groeit het uit tot de ontwikkeling van speciale modelletjes die specifiek zijn afgesteld voor de Ring. Of in mensentaal: eigenlijk ben je er geen knijt mee op de openbare weg...
Lig jij wakker van Nürburgringtijden?
Recente reacties
Gerucht: Importheffing Chinese EV's klimt naar 25% (en dat is slecht nieuws voor Westerse merken)
Deze prijzen zijn toch mindblowing? Dit is toch te zot voor woorden? De jeugd maakt zich zorgen...
Door Mathieu 1 dag geleden
Vraag: Moet deze Volkswagen ID.3 Harlekin in productie?
Ik heb ooit ergens gelezen dat de panelen niet individueel werden gespoten. Eerder werden er...
Door Vitch 3 dagen geleden
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2026
Op de dagen van wisselen is het altijd chaos. Ik woonde vroeger in een straat met alternerend...
Door Adriaan 4 dagen geleden
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2026
Waarom gedaan met alternerend parkeren?
Door Kurt T 4 dagen geleden