Vraag voor leasingrijders: duurder model of extra opties?

bmw_318d_touring_1

Wie een leasebudget heeft kan elke vier jaar een nieuwe wagen kiezen. Luxeproblemen ten top, maar de problemen zijn er wel. Zo stond ondergetekende voor de keuze: een goedkoper model met meer opties, of een duurder model met amper opties. The struggle is real.

Je hebt een leasebudget dat je kan invullen naar wens bij een aantal merken (uiteraard binnen bepaalde grenzen). We spreken in dit voorbeeld over merken zoals Ford, Nissan, Volvo, aangevuld met enkele premiummerken zoals BMW, Mercedes of Audi. Het gemiddelde leaseaanbod in België, zeg maar.

De eerste beslissing die je moet nemen is of je kiest voor een full option Ford of een relatief kale BMW. Rationeel zou je altijd voor de Ford moeten kiezen, maar de realiteit bewijst het tegendeel. Kijk maar naar het straatbeeld en het aantal BMW's met manuele zesbak, standaard infotainmentsysteem en stoffe zetels.

En zodra je een merk kiest, stoot je tegen een andere problematiek aan.

Ik neem de BMW 3 Reeks als voorbeeld, het voorbeeld geldt trouwens voor verschillende merken en modellen. De Touring is 2.000 euro duurder dan de Berline. Dat zorgt ervoor dat ik voor iets meer dan 2.000 euro aan optiebudget verlies als ik de Touring zou willen. Voor 2.000 euro heb je bij BMW opties zoals de navigatie professional, een automaat of elektrische stoelen. Met andere woorden: vaak belangrijke opties die je zomaar niet wil missen.

Daarom dan maar kiezen voor de Berline? Die kan je immers voor 2.000 euro beter uitrusten. Of beter een klasse zakken en eens kijken of die BMW 2 Reeks wat is? Die zou je met dat budget immers nog veel beter kunnen uitrusten. Maar dan kom je met een mini-monovolume thuis, terwijl het een 3 Reeks had kunnen zijn.

Je begrijpt waar ik naartoe wil? Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.

Laatst gepubliceerd

Reacties (22)

Plaats een reactie
Jos D. 18:20
afbeelding van Jos D.

Een echte autoliefhebber schaft zich geen leasewagen aan :-).
Probeer maar eens wat rijplezier te vinden in die toegeknepen, down-sized eco-motoren. Enkel de opties bieden dan nog wat soelaas.

JR 18:42
afbeelding van JR

Ik hou vooral rekening met de co2 uitstoot.
Het moet allemaal binnen de perken blijven en toch vooral meer dan 160pk zijn.
Dan schiet er eigenlijk al niet te veel meer over, de dure hybrides buiten beschouwing gelaten;

Carlos 19:00
afbeelding van Carlos

Bij ons hebben ze zelfs enkele opties verplicht gemaakt... Dus dat slinkt ook al in het budget.
Maar ik zou vooral kiezen naar de functionaliteit van de wagen (lees: grote - station).

Kenny 20:53
afbeelding van Kenny

Doe mij maar extra opties. Wij krijgen per 'graad' een keuzelijst. In mijn graad kun je kiezen uit een kale 'premium' wagen, of een iets minder premium met heel wat meer opties. De keuze is dan snel gemaakt. Hoewel ik enorm graag ooit een BMW onder m'n poep wil kan ik het rationeel gezien niet doen om een kale wieldoppen-1'er te verkiezen boven een goed uitgeruste Tsjech of een Golfje :-)

PS, @ Jos D.: zelfs een echte Autofan neemt met alle plezier een leasewagen aan van z'n werkgever. Schiet er nog wat budget over voor een speelgoedje in het weekend ;-)

Anon 23:40
afbeelding van Anon

@ Jos: leasing en motorisatie staan volledig Los van elkaar. Ik ken er genoeg die 6 of 8 cilinder leasen.

En is BMW 320d niet min of meer koning in leaseland? Met 190pk toch ook al niet belachelijk.

Het volledig artikel is ook een beetje scheef. Leaseprijzen evolueren continu, maar alles heeft met uitstoot en restwaarde te maken.

Zo is BMW 3 in leasing goedkoper dan een Ford s Max, kan een wagen goedkoper worden door een 2400 euro kostende automaat indien de uitstoot zakt, of kan een Touring goedkoper zijn dan berline indien de restwaarde beter is.

Jos D. 17:27
afbeelding van Jos D.

In het bedrijf waar ik werk, krijg je een leasebudget en daarmee schaf ik me geen BMW 320d van 190 pk aan. Alles is gericht op down-sized, eco-motoren en die vallen niet in mijn wish-list :-).
Vandaar dat ook iedereen rijdt met een BMW x 3-cylinder. En idd de standaard BMW zetels zijn absoluut bagger en dus ben je al verplicht betere zetels in de optielijst te zoeken.
Een Mercedes A is ook heel populair maar de meesten hebben dan er absoluut geen benul an dat ze met een Renault motor rijden.

6- en 8-cylinders zijn voor een heel ander publiek en die worden ook meestal op een andere manier verloond.

Techno Patat 20:25
afbeelding van Techno Patat

Meestal worden de a-klasses genomen met een automaat (ook veelal omdat het een verplichte optie is van de leasefirma) en dan heb je geen renault motor hoor ;-)!

Dus zo heel veel renault motoren heb je nog niet rondrijden vind ik :-)!

Bmw heeft nu wel de leuke .14 motoren in de 1-reeks! Standaard 106 pk en chipbaar tot boven de 200 :D! Geniaal zeg :o!

Anon 00:17
afbeelding van Anon

De meeste a klasses die ik in België zie rondrijden zijn anders wel met Renault motor hoor. De aandrijving zit dan ook nog aan de foute kant.... Ik ben geen fan.

Mijn eerste BMW ooit was trouwens een 318d berline option line. ( niets uitrusting)

Kon toen ook een A4 met veel opties nemen, maar ben als autofan toch blij met die keuze: is weggedrag niet belangrijker dan opties?

Techno Patat 08:20
afbeelding van Techno Patat

Dan kijk ik verkeerd :P!

Want bijna elke A-klasse dat ik eens naar binnen in kijk heeft een automaat. En de automaten hebben sowieso een mercedes motor, enkel de handbakken hebben een renault motor...

Adriaan 14:14
afbeelding van Adriaan

Bij ons op het werk is het toch iets totaal anders dan hoor, er zijn behoorlijk wat a klasses, en allemaal met een 6 manueel. En als je wikipedia mag geloven is het enkel tussen 2012 en 2014 dat mercedes een andere motor gebruikte bij de 180cdi (OM 651 DE 18 LA red.)
Na 2014 zijn het allemaal dezelfde renault motors in de 180cdi en 160cdi.
Nuja, renault motor of niet, zowel mercedes als renault maken soms bedenkelijke producten, maar hun motor's zitten bij beiden meestal wel goed ineen. In mijn omgeving hebben behoorlijk wat mensen rondgereden met een renault of mercedes, en als er daar problemen aan waren was het meestal electronica of ophanging (met de mercedes v klasse als koploper met zijn superuber betrouwbare hydrolische ophanging)

Techno Patat 02:48
afbeelding van Techno Patat

Nja, nu ik er over nadenk is het ook maar bij de knappere A-klasse's waar ik eens naarbinnen tuur om te zien om de eigenaar aan de binnenkant evenveel smaak heeft als aan de buitenkant :D!

En da's wel waar, hoewel de renault motoren boven de 100k wel serieus durven zweten zijn ze daarom niet onbetrouwbaar!

Hetzelfde geld eigenlijk voor Alfa, heeeel sterke dieselmotoren, maar de rest van de techniek zorgt voor de bedenkelijke reputatie :(!

Jos D. 20:34
afbeelding van Jos D.

Begrijp me niet verkeerd. Niks mis met die Renault motoren. Die hebben hun deugdelijkheid al lang bewezen. Maar het geeft maar aan hoe de gemiddelde medemens méér naar de badge kijkt dan naar iets anders.
En wat die Alfa's betreft moet ik je teleurstellen. Ik heb met 3 Alfa's gereden (resp. 320.000 km (2.5 VM Diesel), 410.000 km (2.0 TwinSpark en 430.000 km (2.4 JTD) en de rest van die techniek was even betrouwbaar als hun motoren. Maw uitstekend en het rijplezier krijg je er dan ook nog bij. Ik mis nu vooral de sound van die 5-cylinder 2.4 JTD.

Techno Patat 04:02
afbeelding van Techno Patat

Ik heb zelf een Alfa 159 2.4 Q4 Ti, je moet het mij niet vertellen ;-)! Verschrikkelijk goede auto is dat voor mij <3! Ondertussen 4,5 jaar en heeft me nog nooit in de steek gelaten...

Maar hoe weinig problemen ik ermee heb, er valt niet te ontkennen dat die versnellingsbak van Opel in de 1.9 jtd een probleembak is, dat hun electronica het eerste productiejaar meestal ook niet 100% van je dattem is en dat er hier of daar eens een piepje meer in zit dan dat er in mijn vorige Volvo zat :-)! Aan de andere kant, die Volvo versleet bijna wekelijks een 5w lampje ergens, de Alfa dan weer nooit ;-)!

Glenn 07:57
afbeelding van Glenn

Zoals Anon terecht opmerkt is een zgn duitse premium wagen vaak interessanter om te leasen dan een ander merk wegens restwaarde. Momenteel geven ze bij ons de Audi A4 avant bijna gratis weg. Met een hoop toeters en bellen erop is die goedkoper dan bvb een Focus Clipper 2.0tdci titanium ...

Aangezien opties me niet echt interesseren (buiten deftige velg/fatsoenlijke zetels - ja, ik kijk naar jou BMW, met de standaard houten schoolbankjes die je installeerd), zou ik eerder voor een krachtigere motor/praktisch koetswerk gaan en de optielijst laten voor wat hij is.

John 12:30
afbeelding van John

En wat is er mis met een manuele 6-bak en stoffen zetels?

Als ik mag kiezen dan liever een Skoda octavia of superb dan een kale Audi A4 of uitgeruste Audi A3. Liever geen BMW, ik heb geen zin om een asociale weggebruiker te worden :-p [/neemt wat popcorn en geniet van de commotie die nu gaat ontstaan] :-D

berre 14:01
afbeelding van berre

Bij ons ook vaste lijst waaruit we moeten kiezen maar het aantal merken is serieus verminderd... waar we vroeger Skoda, VW, Audi, Peugeot, Citroen etc erbij hadden schieten nu enkel Ford, Volvo, Mercedes en BMW nog over...

Komt er bij ons ook op neer als je een beetje een grotere wagen wil, dat er altijd een persoonlijke bijdrage bij komt.

De C klasse en 3 reeks inderdaad heel standaard waardoor ik toch een Volvo V60 of Ford Mondeo Clipper or Kuga in mijn gedachten had (niet met volle goesting omdat die modellen mij weinig doen maar zou de logische keuze zijn)

Toch geluk gehad dat er net op tijd de Mercedes CLA shooting brake bijgekomen is die ik - ook mits persoonlijke bijdrage - in goed uitgeruste urban versie kon krijgen.

Met vrij te spenderen budget zou ik wel serieus bv een dik uitgeruste octavia combi, superb combi of passat break overwegen maar de verleiding om naar de meer luxemerken te neigen is natuurlijk groot omdat dit wagens zijn die ik privé nooit zou kopen

luxeproblemen en soms moeilijk te begrijpen voor wie geen bedrijfswagen heeft maar uiteindelijk is het een onderdeel van je loon en wil je wel waar voor je geld...

Cheers
B

KingRollo 23:07
afbeelding van KingRollo

Ik heb vrije keuze uit alle merken bij het bedrijf waar ik werk en heb daarom een Mazda6 gekozen boven de heilige Duitsers + die Zweed. Ik heb zeker de C-klasse, de V60, de Insignia en de BMW 3 testgereden. "There is no good excuse for cubic inches" zegt men in de USA, en ik kan erop inkomen. De V60 heeft nu wel een 2.0 maar die zat ver boven de Mazda6 qua budget voor dezelfde uitrusting... Hoe zat dat met die doorverkoopwaarde? De rest heeft een 1.5 of 1.6 en dat voel/hoor je bij een vergelijkende test. Mensen, ik weet dat lang niet iedereen vrije keus heeft maar als je dat hebt, zoek alstublieft verder dan die zelfverklaarde leasekanonnen. Vraag je baas of fleetmanager waarom het bij de grijze zakenwagens moet blijven, omdat zij dat beslissen en niet de leasefirma's. Zoek het eens bij een merk dat modellen heeft met hoge fun-factor en eigenwijsheid, want dat straalt af op de rest van het gamma. En ook op het bedrijf waar je werkt.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws