We kennen het gevoel: je bent 16 en je wil zo snel mogelijk de baan op met iets gemotoriseerds. Heel wat tieners zoeken dan ook hun toevlucht tot een bromfiets — en liefst zo eentje met kleine wieltjes, papa — maar in Duitsland is er een praktischer alternatief. Maak namelijk kennis met de ‘Geparda’.
De Volkswagen Up! Is er doorheen zijn 13 jaar lange carrière in heel wat smaakjes geweest. Naast de gewoonlijke modellen op benzine en diesel was er bijvoorbeeld ook een zuiver elektrische versie onder de noemer e-Up!. Aan de andere kant van het automobiele spectrum was er dan weer een heuse GTI-versie, die wel 115 pk uit zijn driepittertje puurde. Vond je dat echter al onverwacht, wacht dan maar tot je deze nieuwe variant gezien hebt.
Tieners op de Autobahn
Dit is namelijk de ‘Geparda’ en voor de duidelijkheid: die wordt niet door Volkswagen zelf gemaakt. In de plaats daarvan vertrekt een Duits bedrijf — ook gewoon genaamd ‘Geparda’ — van een Up! waar ze de complete achteras genadeloos uit slijpen om in de plaats twee wielen dichter tegen elkaar te monteren. Vooraan wordt de ophanging dan weer aangepast voor extra stabiliteit en om de verwarring compleet te maken, werken de Duitsers de software van het atmosferische 1.0-litermotortje bij zodat het geen 65 pk meer produceert — zoals voorheen — maar een lethargische 20 pk. Waarom ze dat allemaal doen, vraag jij je af? Simpel: om ongeduldige tieners de baan op te krijgen.
Hoewel het geen échte driewieler is, valt de Geparda na deze aanpassingen in Duitsland namelijk onder de L5e-voertuigcategorie. Dat wil zeggen dat je er aldaar mee mag rijden vanaf je 16 jaar bent en in het bezit bent van een rijbewijs A1, en nog geen klein beetje ook. In tegenstelling tot het gemiddelde brommertje haalt deze driekwart-Up! namelijk snelheden tot 110 km/u waardoor je er zelfs mee op de snelweg mag rijden, of toch indien je ouders bereid zijn om er zo’n 20.000 euro voor neer te tellen. Geparda is trouwens niet de eerste die met iets dergelijks komt opdagen: concurrent Ellenator biedt al langer een Fiat 500 aan met gelijkaardige aanpassingen.
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 1 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 14 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Vond de vorige uitvoering veel knapper. Motor met 150pk en gewicht van 1600kg is te zwak.....
Door Guy Clays 16 uur geleden