Mini neemt afscheid van een eigenwijs modelletje. In de fabriek in Oxford is namelijk de allerlaatste Clubman van de band gerold. De Mini-break wist over zijn generaties heen 1,1 miljoen kopers te overtuigen met zijn hippe looks en zijn gekke achterdeurtjes, maar het mocht niet baten.
Wanneer moederkloek BMW in 2006 alweer de tweede generatie van zijn nieuwe Mini voorstelde, blies het tegelijk ook de ‘Clubman’-naam nieuw leven in. Net als bij de oer-Mini ging het daarbij om een verlengde versie en die vulde de zijdelings openende achterdeuren van weleer zelfs aan met een extra, half deurtje in de rechterflank. Ondanks die bizarre lay-out hield de Clubman vol en in zijn tweede generatie groeide hij zelfs uit tot een volledig losstaande, grotere break met vier volwaardige zijportieren… Maar dat bleek niet genoeg om hem te redden.
Genekt door de crossover
Mini heeft namelijk laten weten dat de allerlaatste Clubman van de band gerold is in zijn fabriek in Oxford. Daarmee komt een einde aan het alles samen 55 jarige bestaan van de naam, waarin 1,1 miljoen Clubmen geproduceerd werden. Ongeveer de helft daarvan zijn ‘nieuwe’ modellen die dus door BMW ontwikkeld werden, terwijl de andere helft verlengde versies van de klassieke Mini waren zoals die van 1969 tot 1982 in productie was. Het exemplaar op de beelden is dan weer de laatste van 1.969 ‘Cooper S Final Editions’, die een waardig afscheid moest bieden met unieke designaccenten en een 178 pk sterke 2.0-liter benzinemotor.
Dat afscheid lijkt ook voorgoed te zijn, want een opvolger voor de Clubman voorziet Mini niet. In de plaats daarvan wordt de leegte gevuld door de aankomende Aceman enerzijds en de nieuwe Countryman anderzijds. Die laatste is in zijn nieuwe generatie trouwens ook aanzienlijk gegroeid, dus voor de binnenruimte had je zo’n Clubman hoe dan ook al niet meer moeten kopen… Jawel: allemaal aan de crossover dan maar.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 16 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden