Suzuki heeft zijn groeistrategie voor de rest van het decennium uit de doeken gedaan. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat het merk wil groeien, met een verdubbeling in de omzet tegen 2030. Daarvoor investeert het merk 32 miljard euro en wil het onder meer 5 elektrische wagens in het gamma hebben.
We zeiden het al bij de presentatie van de eVX conceptcar vorige week: Suzuki heeft een achterstand in te halen wat betreft EV's om mee te kunnen blijven spelen in Europa. Daarvoor doet het Japanse merk nu zijn strategie uit de doeken. De eVX wordt het eerste volledig elektrische model van Suzuki tegen 2024, maar tegen 2030 moeten er 5 in het Europese gamma zitten, goed voor 80% van de verkoop. Logisch, aangezien dat dicht tegen de deadline aanschurkt op de verkoop van verbrandingsmodellen in Europa.
Nog steeds samen met Toyota
De EV's van Suzuki zullen eerder compacte modellen worden, B-segmenters en kleine SUV's, zoals het huidige gamma eigenlijk al omvat - denk aan elektrische opvolgers van de S-Cross, Swift en Vitara. Die zouden opnieuw gebruik kunnen maken van technologie van Toyota, want Suzuki is van plan de band met zijn landgenoot te versterken, niet enkel voor EV's, maar ook voor autonome rijtechnologie.
Buiten Europa komen er trouwens nog EV's in andere segmenten, die Suzuki omschrijft als "mini- en compacte voertuigen" en er is zelfs sprake van een "electro-seniorenvoertuig" voor ouderen die hun rijbewijs hebben ingeleverd maar nog steeds mobiel willen blijven. Dat zal eerder een product voor Japan zijn, maar toch zijn we benieuwd. Ook bij de motorfietsen en buitenboordmotoren voor boten is Suzuki van plan elektrische alternatieven te introduceren, maar aan een rustiger tempo dan bij de wagens.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 6 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden