Terwijl verschillende automerken naarstig op zoek zijn naar manieren om elektrisch auto's rendabel te maken, laat Mercedes weten dat de winstmarge op een elektrische EQE even hoog ligt als bij een E-Klasse met verbrandingsmotor. Goed nieuws voor de toekomst van Mercedes natuurlijk, al is de reden daarachter snel gevonden.
Hoewel we de huidige staat niet weten, was het nog niet zo lang geleden dat Nissan wist te zeggen dat het op elke Leaf die het ooit heeft verkocht sinds 2010 verlies leed. Om maar te zeggen dat de elektrische auto voor een massaconstructeur vaak geen lucratieve business is. Mercedes lijkt nu tegen de stroom in te gaan en laat in een call (om haar halfjaarcijfers te communiceren) weten dat de EQE opvallend winstgevend is.
Doorrekenen aan de klant
Mercedes CFO Harald Wilhelm liet in dat gesprek optekenen dat, hoewel de EQE nog maar net zijn verkoop in is gegaan, de eerste cijfers duidelijk maken dat de winstmarge op de elektrische sedan ongeveer even hoogt ligt als op een E-Klasse. Hoe Mercedes daar in weet te slagen? Poepsimpel eigenlijk, de E-Klasse heeft een gemiddelde aankoopprijs van om en bij de 70.000 euro (ja, ook wij sidderen en huilen bij het horen van dat cijfer), de EQE gaat over de toonbank voor gemiddeld vlot 90.000 euro. Kortom, een serieus verschil van 20.000 euro waar wel wat winstmarge uit valt te puren.
Het lijkt er dan ook op dat Mercedes niet tegen dezelfde muur stoot als pakweg Nissan, Peugeot en Renault: particuliere verkoop. Zo kunnen we gerust stellen dat de absolute meerderheid van EQE's zakelijk worden ingeschreven. Door de fiscale stimuli voor elektrische auto's is de meerprijs vaak te verantwoorden bij zakelijke klanten. Of Mercedes daar iets mis mee doet? Uiteraard niet. Het verzekert enkel maar haar toekomst. Dit jaar wil Mercedes alvast zo'n 50.000 volledig elektrische auto's gaan verkopen.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 18 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden