In Duitsland is er ophef ontstaan over de dolle rit van een Tsjechische zakenman in zijn Bugatti Chiron. De miljonair trok er namelijk naar de Autobahn om de topsnelheid van zijn hypercar te proberen halen. Hoewel er daar geen snelheidslimiet geldt tikt de Duitse overheid hem nu toch op de vingers.
De Duitse Autobahn — en dan vooral de delen waar je unbegrenzt mag rijden — maakt bij autoliefhebbers over heel de wereld wel iets los. Het is de enige openbare weg op het Europese vasteland waar geen snelheidsbeperking geldt en je dus naar hartenlust de topsnelheid van je auto kan opzoeken. Dat mag in principe zelfs wanneer je in één van de snelste auto’s ter wereld rijdt, zou je denken, al herinnert het Duitse Ministerie van Verkeer ons eraan dat er wel degelijk grenzen zijn.
Eigen record breken
In juli 2021 trok Radim Passer, een Tsjechische vastgoedmagnaat, namelijk naar Duitsland in zijn Bugatti Chiron met één doel voor ogen: de topsnelheid van van zijn bolide op de teller zien verschijnen. Om het moment op de gevoelige plaat vast te leggen had de man zijn hypercar uitgerust met meerdere camera’s en droeg hij een vuurvast racepak om zichzelf toch iets van bescherming te gunnen.
Uiteindelijk haalde hij volgens de teller in de auto 414 kilometer per uur en de gespecialiseerde GPS-apparatuur gaf zelfs 417 km/u aan. Daarmee brak de Tsjech trouwens zijn record uit 2015, wanneer hij zich kroonde tot snelste Bugatti-bezitter ooit na een Autobahn-ritje aan 402,5 km/u in zijn Veyron. Je kan je dus al voorstellen wat voor wagenpark de man moet bezitten.
Stunts niet toegestaan
Het Duitse Ministerie van Verkeer was echter niet bepaald tevreden met Passers prestatie. Een snelheidsboete kunnen ze de man in theorie niet geven maar ze herinneren er ons in een reactie wel aan dat elke weggebruiker volgens de wet verplicht is “zich zo te gedragen dat niemand meer in gevaar gebracht of belemmerd wordt dan volgens de omstandigheden noodzakelijk is.” Dergelijke experimenten vallen volgens hen dus niet onder die categorie.
Naarmate auto’s sneller worden kunnen dergelijke stunts misschien ook voer vormen voor tegenstanders van de onbegrensde stukken Autobahn. In Duitsland woedt er namelijk al jaren discussie over een algemene snelheidslimiet, al werd het idee vanuit politieke hoek voorlopig van de baan geschoven.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 17 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden