Moest je deze ochtend de baan op, dan was je zonder twijfel net zoals zowat alle andere chauffeurs in België omhuld door een dikke strook mist. Geen enkel probleem zou je kunnen denken. Want je (nieuwe) auto beschikt over automatische verlichting die de boel lekker zelf regelt. Toch is het aangeraden om in mist zelf je lichten te ontsteken.
De voorbije jaren zijn enkele comfortsnufjes serieus ingeburgerd in moderne auto's. Denk maar aan elektrisch bediende zijruiten, airco en automatische lichten. Die laatste functie gebruikt een lichtsensor om automatisch de lichten te ontsteken als het te donker wordt. Een snufje dat in 99% van de gevallen zo goed werkt, dat niemand er ooit naar om moet zien. Mist is echter die 1%.
Denk aan de kinderen!
Elke stukje technologie heeft zijn limieten. En de achilleshiel van lichtsensoren zijn mistbanken. Hoewel je amper twee auto's voor je uit kan kijken, is de sensor van mening dat er genoeg licht in de omgeving is. Dat klopt ook. Want mist is geen donkere bedoening. Het resultaat? Veel auto's met automatische lichtsensor schakelen bij mist niet automatisch de lichten in. Gevaarlijk. Niet in het minst omdat dagrijverlichting geen valabel alternatief is (en vaak achteraan geen lichtfunctie heeft). Zie je dus mist, dan is het een kwestie van je eigen lichtregeling in handen te nemen!
Denk dus aan je eigen veiligheid - en aan die van andere weggebruikers - en ontsteek je dimlichten (de lichten die je ook in het donker gebruikt). Is de zichtbaarheid rondom minder dan 100 meter, dan mag je ook je mistlichten opzetten. Zet in geen geval je grootlichten aan (met het blauwe icoontje). Niet enkel bieden die geen voordeel tijdens mist, ze kunnen tegenliggers potentieel verblinden. Klaart de mist op, dan mag je gerust terug je lichtregeling op automatisch zetten. We oordelen niet.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 21 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden