Alle vizieren zijn momenteel gericht op de solid state-technologie om de accu's van elektrische auto's (en andere toestellen) performanter te maken. Een Australisch bedrijf zegt nu een andere oplossing te hebben. Vergeet de lithium-ion-accu, het is tijd voor de aluminium-ion-batterij! 60 keer sneller laden en tot 20% efficiënter voor meer range.
De gouden sleutel in het EV-verhaal? Oplaadmogelijkheden natuurlijk! Al speelt ook de batterij een centrale rol. Want de klant in de straat ziet de beperkte range nog steeds als een doorn in het oog. Schuif je accu's naar voren die zorgen dat de range van een EV stijgt, dan is de nood om op te laden natuurlijk ook plots een stuk kleiner. Kijk, twee vliegen in één klap. Graphene Manufacturing Group in Australië zegt de oplossing te hebben met de ontwikkeling van de aluminium-ion-batterij.
Minder gewicht, betere recyclage, meer range
Wat is nu het voordeel van zo'n aluminium-ion-accu? Wel, wat is er geen voordeel aan de batterij? Te beginnen met de grondmaterialen. Er is geen koper of ander exotisch materiaal nodig en de cellen bestaan grotendeels uit aluminiumfolie, aluminum chloride en ureum. Stoffen die een stuk beter te recycleren vallen. Ook temperatuur is een voordeel. Want de aluminium-ion-batterij wekt een stuk minder warmte op. Meer nog, eerste test tonen dat er eigenlijk geen temperatuurmanagement nodig is voor de accu's. Om je een idee te geven: in een lithium-ion-accu van 100 kWh zit zo'n 80 kilogram aan materiaal om de batterij op temperatuur te houden. Dus ook qua gewicht kan er op die manier bespaard worden.
Moet een accu minder energie steken in het op temperatuur houden van zichzelf, dan kan het ook meer van haar cellen gebruiken voor ander doeleinden. Hoewel er geen exacte cijfers worden gegeven kan zo'n aluminium-ion-batterij technisch gezien de range van een EV doen stijgen met 20%. Simpelweg door efficiënter voor de dag te komen. Al hangt natuurlijk ook veel af van de elektromotoren, gewicht en stroomlijn van de auto. Anderzijds: elke EV-rijder zou meer dan gelukkig zijn met 20% extra range uit dezelfde batterij.
supersupersupersnelladen
Komt het eenmaal tot opladen, dan zijn ook de cellen in de aluminium-ion-batterij superieur tegenover die van de lithium-ion-accu. 60 keer sneller opladen behoort tot de mogelijkheden. In mensentaal: Een iPhone met een aluminium-ion-batterij zou je in principe kunnen opladen in 10 seconden. Bij elektrische auto's met relatief grote batterijen ligt dat natuurlijk iets complexer. Al is het wel interessant om weten dat de aluminium-ion-batterij tijdens het opladen amper hitte genereert. Ook dat zal weer zorgen voor een efficiëntere oplaadbeurt (want er moet geen energie verloren gaan in temperatuurmanagement).
Tenslotte wijzen de eerste onderzoeken uit dat de accu's drie keer langer mee gaan dan klassieke lithium-ion-accu. Of het toevallig is dat een Australisch bedrijf volop bezig is met de ontwikkeling van deze technologie? Hoegenaamd niet. Want laat het net Australië zijn dat de grootste wereldvoorraad van bauxiet in haar grond heeft steken, een mineraal dat een belangrijk erts van aluminium vormt. Als je weet dat China momenteel 90% van de lithium-markt in haar handen heeft, dan is het lucratief om die markt op haar kop te zetten. En wij, wij worden er als klant enkel maar beter van. Al moeten we geduld oefenen, want pas tegen 2024 ziet de Graphene Manufacturing Group haar accu's pasklaar voor de auto-industrie. Eerst wil het haar armen uitsteken naar de smartphone- en elektronicasector.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden