Sir Jim Ratcliffe, voorzitter en CEO van de Britse chemiereus Ineos, waagt zich met de Ineos Grenadier aan een klassieke offroader. De iconische Land Rover Defender diende daarvoor als muze, maar daar was Jaguar Land Rover allerminst mee gediend.
Het verhaal van de Ineos Grenadier is onlosmakelijk verbonden met de Land Rover Defender. Nadat de productie van de oer-Defender gestopt was, wilde Jim Ratcliffe een vervanger voor zijn 4x4 bouwen. De gesprekken met Jaguar Land Rover liepen spaak, waardoor Ratcliffe zelf maar aan de slag trok. Hij kocht middelen en personeel, onder meer bij Magna Steyr en BMW, dat voor de aandrijflijnen zorgt. Ratcliffe is ook bezig met fabrieken voor de productie: er wordt gesproken over Portugal, Wales, en de Smart-fabriek in het Franse Hambach.
Ineos, dat de Grenadier begin juli voor het eerst in vol ornaat liet zien, zegt zelf dat de auto geïnspireerd is op de Defender, maar dat ook Jeeps, Toyota Land Cruisers, Nissan Patrols en ander stevig 4x4-gerief model stonden voor de Grenadier. Jaguar Land Rover zag de bui eerder al hangen, en probeerde al meerdere keren het design van de Defender te beschermen.
Eerder oordeelde het Britse bureau voor intellectuele eigendom al dat de designkenmerken die Jaguar Land Rover probeerde te beschermen “niet onderscheidend genoeg waren”. Hoewel de vorm van de motorkap, het profiel en de daklijn, en de achterkant van de Ineos Grenadier duidelijk verwijzen naar de Land Rover Defender, bevestigde een Britse rechtbank deze week het oordeel van het Britse intellectuele-eigendomsbureau. “De designkenmerken mogen significant zijn voor sommige specialisten, ze zijn niet belangrijk, of zelfs niet opvallend, voor de gemiddelde klant”, aldus de rechtbank.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 17 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 17 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden