In de eerste helft van dit jaar werden er 30,2 procent minder nieuwe auto’s ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van automobielfederatie Febiac. Het aantal inschrijvingen van benzinevoertuigen nam af, terwijl vooral bedrijven kiezen voor elektrische of hybridemodellen.
Tussen 1 januari en 30 juni van dit jaar werden er in ons land 216.605 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat is een daling van maar liefst 30,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen er 310.188 nieuwe auto’s werden geregistreerd. De oorzaak daarvan is uiteraard de coronacrisis en bijbehorende lockdown.
Benzine valt terug
Opmerkelijk: het aantal inschrijvingen van benzinewagens nam met 5,1 procent af ten opzichte van 2019. Benzine vertegenwoordigde in de eerste helft van dit jaar 56,5 procent van de nieuwe inschrijvingen. Vooral hybrideauto’s (plug-inhybrides en full hybrids) wisten daarvan te profiteren, terwijl ook het aantal inschrijvingen van diesels en volledig elektrische auto’s erop vooruit gingen. Diesel vertegenwoordigt nu 32,1 procent van de inschrijvingen, hybride 8,4 procent en elektrisch 2,3 procent. Auto’s op aardgas (CNG) blijven net als vorig jaar 0,6 procent van de nieuwe inschrijvingen uitmaken.
Eveneens opmerkelijk is dat het vooral bedrijven en zelfstandigen zijn die de overstap maken naar (gedeeltelijk) elektrisch rijden. Zo blijkt 15,6 procent van de auto’s die bedrijven nieuw inschrijven hybride of elektrisch te zijn. Bij zelfstandigen gaat het om 10,6 procent. Bij particuliere kopers gaat het om amper 5,8 procent. Particuliere kopers en zelfstandigen blijven vooral voor benzine kiezen (respectievelijk 73,7 procent en 59 procent), terwijl bedrijven vooral diesels blijven inschrijven (45,2 procent).
“Particuliere koper redt de markt”
Wachten particuliere kopers nog steeds af, zoals VAB onlangs berichtte, en zijn het dus de zakelijke rijders die voor de daling in het aantal benzine-inschrijvingen hebben gezorgd? Nee, zo blijkt: “De autoverkoop is na de lockdown net gered door de particuliere koper”, zegt Joost Kaesemans van Febiac. “Bedrijven en leasingmaatschappijen nemen nog steeds een afwachtende houding aan.”
Maar dat de particuliere koper nog steeds de kat uit de boom kijkt als het op hybride of elektrisch rijden aankomt, is ook voor Kaesemans duidelijk: “Na het wegvallen van de aankooppremie (eind 2019, nvdr.) zijn er opnieuw incentives nodig om de particuliere koper mee te krijgen. Maar hoe lang die moeten duren en welke vorm die moeten krijgen, blijft een delicate kwestie. We willen een nieuwe zonnepanelensaga immers vermijden.”
CO2-uitstoot gedaald
De daling van het aantal benzine-inschrijvingen en de stijging van het aantal diesels en hybrides heeft wel een effect op de gemiddelde CO2-uitstoot van het nieuwe Belgische wagenpark, zo stelt Febiac vast. In 2019 bedroeg dat nog 121,2 g/km, in de eerste helft van dit jaar 112,6 g/km. De Belg kiest wel nog steeds massaal voor SUV’s: 40,9 procent van de nieuwe auto’s in 2020 is een SUV. Dat is iets meer dan vorig jaar (39,1 procent) en maar liefst 25,9 procent meer dan in 2012, toen nog maar 15 procent van de nieuwe inschrijvingen een SUV was.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 20 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden