Hangt het van Bernd Koerber, het hoofd van Mini, af, dan moet de toekomstige generatie Mini terug... Mini worden. Met proporties die terug in het vaarwater komen van de eerste generatie Mini onder de BMW-vlag. Hoe het Britse merk dat gaat bereiken? Hoogstwaarschijnlijk met een elektrische aandrijving.
De huidige Mini? Die lijkt eerder op een Maxi. Een opgespoten karikatuur van het origineel. Het gevolg van een designteam dat misschien net iets té ver ging. Al zijn natuurlijk de strengere veiligheidsvoorzieningen van vandaag de dag deels schuldig aan die forse groei. Want eerlijk is eerlijk, als we mogen kiezen tussen crashen met een klassieke Mini of het huidige exemplaar... dan gaan we telkens voor de nieuwe.
Dankzij kleinere (elektro)motor
Toch kan het volgens Bernd Koerber, de Duits aan het roer van Mini, bij de volgende generatie terug kleiner. Of daar droomt hij toch van. Tegenover Britse media liet de Duitser vallen dat hij Mini echt wel terug Mini wil maken. "Dankzij slim gebruik van ruimte moeten we de proporties aan de buitenkant kunnen verkleinen," aldus Koerber.
Dat slim gebruik van ruimte kan wel eens doelen op een elektrische aandrijving. Het is namelijk publiek geweten dat de aandrijflijn van een elektrische auto een stuk kleiner is dan die van een verbrandingsmotor. Waardoor je dus gewoonweg minder "extra" plaats nodig hebt in een auto voor de aandrijflijn. Het kan dus wel eens zijn dat de volgende generatie Mini die rond 2021 het levenslicht moet zien exclusief wordt aangedreven met een elektromotor. Al heeft het Britse merk dat nog niet geconfirmeerd.
Binnenkort zal Mini alvast haar eerste EV op de markt brengen. Die Mini Cooper SE gebruikt grotendeels de techniek van de BMW i3 en heeft een startprijs van 33.100 euro.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 20 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden