Volvo heeft in Amerika een studie laten uitvoeren naar de houding van het publiek tegenover de elektrische auto. De resultaten zijn op zijn zachtst gezegd verrassend…
Uiteraard beginnen we deze tekst met een flinke slag om de arm: de studie is zoals gezegd uitgevoerd in opdracht van Volvo, dat aan de vooravond staat van een groots elektrisch offensief. Toch tonen de resultaten van deze poll, die in het Amerika van Donald Trump is afgenomen, dat de mensen daar verrassend positief staan tegenover de elektrische auto: liefst 74 procent van de respondenten – zowel ‘gewone’ autorijders als mensen die al een EV hebben geprobeerd – zei ervan overtuigd te zijn dat het rijden van de toekomst bij de elektrische auto ligt. Ze zijn dan vooral overtuigd omdat ze geloven in de lagere gebruikskosten en niet zozeer omdat ze met het milieu inzitten: 74 procent van de deelnemers aan de enquête die al een elektrische auto hadden, zeiden dat de besparingen op de lange termijn op de brandstofkosten compenseren voor het hogere prijskaartje van een EV. Toch vergt het kopen van een elektrische auto wat moed: 65 procent van de respondenten met een EV gaf aan dat ze in het begin kampten met ‘range anxiety’, maar dat die schrik na een paar maanden verdween. Dat laatste is ook logisch, als je weet dat ze voor 51 procent thuis laden, 16 procent op het werk en 12 procent op andere bestemmingen, zodat nog maar 21 procent van de laadbeurten publieke laadpalen of andere oplossingen vergt.
Meer laadstations
Van de deelnemers zonder ervaring met elektrische auto’s wou Volvo weten wat hen dan tegenhield. Voor 61 procent is dat het gebrek aan publieke laadpalen, wat ironisch genoeg een obstakel is waar de EV-rijders geen last (meer) van lijken te hebben, zoals we hierboven al zagen. Sterker nog: 55 procent van de mensen die al elektrisch rijdt, zegt expliciet nooit meer een voertuig met een verbrandingsmotor te willen. Verder gaven de mensen met drempelvrees nog aan dat ze overstag zouden gaan als een elektrische auto even duur zou zijn als een conventioneel model (57 procent), verwacht 41 procent meer stimuli van de overheid en wil 40 procent de auto een maand kunnen proberen alvorens een knoop door te hakken. 72 procent van de EV-rijders geeft aan dat ze de efficiëntie van hun voertuig in een gamevorm weergegeven willen zien – wat laat vermoeden dat Volvo nadenkt over appjes en andere animaties om zuinige bestuurders te belonen. We zijn benieuwd hoe de gemiddelde Belgische Autofans op deze vragen zouden reageren…
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 4 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
In mijn ogen helemaal niet zo dom. Dit heb ik zelf ook al overwogen wanneer ik full elektrisch zou...
Door Maarten 19 uur geleden
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 22 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 22 uur geleden