De Wankel-motor werd een tijdje terug dan wel afgevoerd, helemaal dood was hij nooit. Vandaag laat Mazda weten dat de Wankel-motor zijn wederoptreden kan gaan maken in een nieuwe vorm.
In de race naar de CO2-reductie zoeken alle automerken naar een manier om hun benzinemotoren minder te laten verbruiken en hun gamma te zuiveren. Bij Mazda geloofden ze heel lang dat turbogeblazen koffiemolens niet de oplossing waren en ook nu lijkt het er op dat ze hun eigen draai geven aan het hele elektrische gebeuren.
elektrische gassen
Want Mazda wil de Wankel motor die als een rode draad doorheen hun halve geschiedenis loopt betrekken bij de vergroening van het aanbod. Hij zou als range extender gaan dienen om de batterij van een elektrisch aangedreven voertuig te voeden. Maar het gaat nog verder, want Mazda stelt dat de doorgedreven range extender ook met LPG zou kunnen rijden in tijden dat brandstofprijzen alweer pieken.
Om te beginnen wil Mazda twee elektrische voertuigen lanceren. Eentje die puur op electriciteit en batterijen rijdt, een andere die gebruik maakt van een range extender. In 2020 zouden beiden op de markt moeten komen. Tien jaar later, in 2030 wil mazda 95 procent van het gamma geëlektrificeerd hebben, de overige 5 procent moet uit volledig elektrische voertuigen bestaan.
Bijgaande afbeelding is van de Mazda RX-Vision Concept uit 2015
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 2 dagen geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 3 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden