Motornieuws kom je niet vaak tegen op Autofans, maar KTM heeft zo'n speciale beslissing genomen, dat het wel eens een precedent voor de toekomst kan scheppen. Want het Oostenrijkse bedrijf heeft besloten om geen straatlegale superbikes meer te maken omdat die dingen gewoonweg té onveilig zijn. Een moedige beslissing?
In een interview voor een Amerikaans magazine deed de CEO van KTM, Stefan Pierer, de toekomst van het merk uit de doeken. Daarin wordt gerefereerd naar de MotoGP en de circuitafgeleide motoren die daaruit zullen volgen. Op de vraag of er ook een 'MotoGP-machine voor de openbare weg' zal komen kwam een verrassend antwoord:
Nee. En laten we eerlijk zijn, wanneer je superbike meer dan 200 pk haalt, dan kan je nog moeilijk zeggen dat het op de openbare weg behoort. Het past gewoon niet meer in het verkeer.'
Momenteel heeft KTM nog de RC8 in productie, maar wanneer de nieuwe RC16 komt, zal die enkel nog voor circuitgebruik zijn zonder homologatie voor de openbare weg. 'Het wordt een heerlijk machine, maar met de steeds toenemende veiligheidseisen ben ik bang dat zo'n motor gewoon niet meer thuis hoort op de openbare weg,' aldus Pierer.
Heeft hij een punt?
Recente reacties
Gerucht: Importheffing Chinese EV's klimt naar 25% (en dat is slecht nieuws voor Westerse merken)
Deze prijzen zijn toch mindblowing? Dit is toch te zot voor woorden? De jeugd maakt zich zorgen...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Vraag: Moet deze Volkswagen ID.3 Harlekin in productie?
Ik heb ooit ergens gelezen dat de panelen niet individueel werden gespoten. Eerder werden er...
Door Vitch 4 dagen geleden
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2026
Op de dagen van wisselen is het altijd chaos. Ik woonde vroeger in een straat met alternerend...
Door Adriaan 4 dagen geleden
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2026
Waarom gedaan met alternerend parkeren?
Door Kurt T 4 dagen geleden