Eerder deze week hadden we het er op de redactie over dat 1.6 dieselmotoren het nog tot de grootste monovolumes zouden halen, ook al zou er dan helemaal geen schwung meer in die wagens zitten. Vandaag maakt Ford bekend dat het de Galaxy en S-Max, samen met de middenklasser Mondeo, zal gaan aanbieden met de 1.6 TDCi-dieselmotor. Het PSA-blok is goed voor 115 pk, evenveel vermogen als het huidige 2.0 TDCi blok dus.
Het aangepaste verbrandingssysteem en de Start/Stop-functie zorgen ervoor dat het verbruik bij de Mondeo op 4,7l/100 km (125g CO2/km) komt te liggen, bij de monovolumes wordt dat 5,3l/100 km (139 g CO2/km). Op de Mondeo wordt ook een econetic-variant gebouwd die hetzelfde vermogen van 115 pk behoudt. Door aanpassen van de Durashift zesversnellingsbak en standaard partikelfilter komt de uitstoot op 114 g CO2/km te liggen, terwijl het verbruik verder daalt naar 4,3 l /100 km.
Andere nieuwigheid is de 1.6 EcoBoost benzinemotor. Die is vanaf nu leverbaar, vermogen bedraagt 160 pk en 240 Nm bij een verbruik van 6,4 tot 7,2l/100 km (afhankelijk van het model)
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 2 dagen geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden