Opel Antwerpen gaat dicht, is er dan écht geen oplossing?

Opel Antwerpen moet de deuren sluitenOpen Antwerpen moet dicht. Althans dat was het officiële bericht gisteren. Er zijn echter nog enkele wettelijke beperkingen die een onmiddelijke sluiting uitstellen. Sinds de sluiting van de Renault fabrieken is er namelijk een 'Renault-wet' opgesteld. Die wet stelt dat er in de eerste fase alternatieven voor de sluiting moeten worden geformuleerd en die vragen/alternatieven moeten worden beantwoord door het management, in dit geval GM.

General Motors kan hier niet rond en zal die vragen moeten beantwoorden. Hoe lang dat nog op zich laat wachten is niet geweten. Allesinds geen maanden, volgens Vlaams Minister President Kris Peeters. Peeters zal vandaag nog telefonisch contact hebben met de Europese topman van GM Nick Reilly, en zal later Barosso aanspreken om de overheidssteun aan te kaarten die andere lidstaten aan GM gaven.

De reden voor de sluiting van Opel Antwerpen is het moeten besparen van 3,3 miljard euro. Daarvan moet 265 miljoen euro bespaard van worden binnen het personeelsbestand. En dan valt de term 'ontslag' uiteraard onmiddelijk. Het sluiten van de fabriek in Antwerpen zal 2.600 directe werklozen voortbrengen. Indirect gaan er ongeveer 5.000 jobs verloren.

Via De redactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Wim 13:17
afbeelding van Wim

Geert Noels slaagt zoals altijd de nagel op de kop:
http://www.econoshock.be/2010/sluiting-gm-de-strijd-werd-tussen-2000-en-...

Tony Wouters 20:06
afbeelding van Tony Wouters

In Antwerpen maakte men topkwaliteit en men maakte verleden jaar nog een goede winst.Nu moet de productie naar Korea om nog meer te verdienen.Multinationals hebben geen schaamte.Mijn auto's moeten in Europa gemaakt worden.Zeker nu in de crisisjaren.

Pieter Aertgeerts 14:22
afbeelding van Pieter Aertgeerts

@Tony Wouters: Ik begrijp u reactie. Maar als je in crisisjaren, wat wil zeggen dat je budget wat beperkter is, alleen Europese wagens koopt in tegenstelling tot Koreaanse, ben je wel een pak meer geld kwijt. Wat contradictorisch niet?

Anonieme gebruiker 21:16
afbeelding van Anonieme gebruiker

als ze naar korea gaan , wie zegt dat de kwaliteit nog hetzelfde zal zijn ? langs de andere kant is het te begrijpen , daar werken de mensen voor een maandloon waar wij 1 dag voor werken . dus een heeel pak goedkoper . het is om die reden dat alle bedrijven naar die richting gaan . daar gaan ze niet staken om het minste wat ze hier in belgie wel degelijk doen . ik vind da heel erg om dat over men eigen medebelgen te moeten zeggen . maar hier als iemand struikeld zouden ze al staken omdat het niet veilig zou zijn om de te werken . niet echt goede reclame om bedrijven te lokken of te houden he .

turbo 10:35
afbeelding van turbo

Het draait altijd maar om meer geld, ze hebben nog niks geleerd van de crisis.
Het ergste van al is dat de staat eerst een flinke kluit heeft gesteund en dat ze er vervolgens dit als dank voor terugkrijgen.
Ik zal nooit een opel kopen (wat ik sowieso nooit zou doen).

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws