Open Antwerpen moet dicht. Althans dat was het officiële bericht gisteren. Er zijn echter nog enkele wettelijke beperkingen die een onmiddelijke sluiting uitstellen. Sinds de sluiting van de Renault fabrieken is er namelijk een 'Renault-wet' opgesteld. Die wet stelt dat er in de eerste fase alternatieven voor de sluiting moeten worden geformuleerd en die vragen/alternatieven moeten worden beantwoord door het management, in dit geval GM.
General Motors kan hier niet rond en zal die vragen moeten beantwoorden. Hoe lang dat nog op zich laat wachten is niet geweten. Allesinds geen maanden, volgens Vlaams Minister President Kris Peeters. Peeters zal vandaag nog telefonisch contact hebben met de Europese topman van GM Nick Reilly, en zal later Barosso aanspreken om de overheidssteun aan te kaarten die andere lidstaten aan GM gaven.
De reden voor de sluiting van Opel Antwerpen is het moeten besparen van 3,3 miljard euro. Daarvan moet 265 miljoen euro bespaard van worden binnen het personeelsbestand. En dan valt de term 'ontslag' uiteraard onmiddelijk. Het sluiten van de fabriek in Antwerpen zal 2.600 directe werklozen voortbrengen. Indirect gaan er ongeveer 5.000 jobs verloren.
Via De redactie
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden