Tokyo Motorshow: Ons overzicht

Update 14.00u - In Tokyo vindt de 41ste editie van haar Motorshow plaats. Dat gebeurt van 24 oktober tot 4 November en is eerder opvallend omwille van de afwezigen. Zo is er dit jaar geen enkel westers merk vertegenwoordigt. Ondanks dat, heeft het Oosten ook wel enkele knappe staaltjes bolide klaarstaan. Lexus met haar LFA, Subaru en Toyota met hun sportcoupé en een hele hoop hybrides. Wij hebben een overzichtje van hoe het er aan de andere kant van onze opgewarmde aardbol aan toe ging.

 


Toyota's en Subaru's FT-86 concept

Aftrappen doen we met de Toyobaru. Het FT-86 concept zou rond de 1200 kilogram wegen en is daarom tegenwoordig een lichtgewicht. Onder de kap zal er een 2.0l liggen uit het kamp van Subaru. Het blok zou 146pk sterk zijn en over 190Nm koppel beschikken. Beide constructeurs zullen hun eigen variant op de markt brengen. Grote verschil tussen beide zal de aandrijving worden. Toyota gaat voor de achterwielaandrijving, Subaru gaat voor haar gegeerde vierwielandrijving. Geen grote cijfers dus. Een teleurstelling?

 

 

 

 

 

Honda EV-N

Honda-EV-N

De portie retro komt vanuit het Honda-kamp. Honda gebruike het N360-karretje uit de jaren zestig als voorbeeld voor een elektrisch wagentje. Een productieversie is nog ver weg.

 

 

 

 

 

 

Honda CR-Z

Honda CR-Z Hybrid

Dit is de eerste sportcoupé die enkel in hybridevariant zal verschijnen. Honda maakt er een werelddebuut mee. De (langverwachte) CR-Z krijgt een 1.5l die tussen 110 en 130pk sterk zou zijn. Het exact aantal pk's is nog onbekend. Wat we zien is voor 95 procent de productieversie. De finale versie zien we volgend jaar op de autoshow in Detroit.

 

 

 

 

 

 

Elektrische Infiniti

Infiniti M in Tokyo

Infiniti gooit in de nabije toekomst een elektrische high performance auto op de markt. Carlos Ghosn, CEO van het merk omschrijft het als "a stylish, compact, high performance four-seat luxury Infiniti with zero emissions." Veel meer details gaf hij echter niet vrij.

 

 

 

Mitsubishi PX-MiEV

Mistubishi PX-MiEV concept in Tokyo

Mitsubishi bouwt verder op het i-MiEV-concept, met een terreinwagen deze keer. De PX-MiEV krijgt een 1.6l benzinemotor die wordt bijgestaan door twee elektromotoren. Bij lage snelheden gebruikt de wagen één of beide elektromotoren, bij hogere snelheden wordt de benzinemotor mee ingeschakeld. De wagen zou een verbruik hebben van zowat 2,0l/100km, dankzij de elektromotoren, die een range hebben van zowat 50km indien je ze zonder benzinemotor zou gebruiken.

 

 

Nissan en haar Land Glider

De elekrische tweezitter moet twijfelaars tussen een brommer en wagen over de streep trekken iets tussenin te kopen.  Daarnaast beschik je ook over een ecologisch verantwoord vervoermiddel. Je kan makkelijk parkeren en last van files heb je ook niet meer. In het filmpje krijg je een overzicht van wat Nissan er nog staan heeft.

 

 

 

 

 

 

Toyota Sai enkel voor thuismarkt

Toyota Sai

Toyota presenteert de Sai, die groter en luxueuzer is dan de Prius en het startsignaal geeft voor de uitbreiding van het hybride-gamma van Toyota. Eigenlijk is deze wagen gebaseerd op de Lexus HS 250h die eerder in de V.S. werd gelanceerd. Aandrijving gebeurt volgens het bekende recept door een 2.4l benzinemotor die geholpen wordt door een elektromotor, samen goed voor 190pk. Extra's zijn nog de CVT-transmissie en de vierwielaandrijving. Toyota wil er vanaf december zowat 3.000 per maand verkopen. Prijs hiervoor loopt van omgerekend € 24.700 tot € 31.000. De Lexus waarvan hij afstamt begint qua prijs op € 28.800. Voorlopig verkoopt Toyota de Sai enkel in thuisland Japan.

 

Lexus LF-A

Amper 500 stuks zullen er gebouwd worden van deze Lexus LF-A supercar. De wagen komt dankzij de 560pk en 480Nm koppel alvast vrij snel van zijn plaats; de 0-100 gaat in 3.7s, en hij haalt 325km/u. 90% van zijn piekkoppel is trouwens beschikbaar tussen de 3.700 en de 9.000 rpm, waarna de begrenzer pas ingrijpt. Deze prestaties hebben ook een hoog verbruik, al verzwijgt Lexus dat voorlopig nog even.

 

 

 

 

 

Toyota FT-EV II concept

Toyota bracht naast het FT-86 concept ook een elektrische variant mee van de iQ. Met haar 2730mm lengte is hij nog kleiner dan de

Toyota iQ die we nu kennen. Desondanks maakt hij nog steeds plaats voor vier personen. Opvallend in dit concept is het ontbreken van pedalen. Geen gas en geen rem. Wel het gebruik van een joystick. Leuk, maar typisch concepten. Met een volle batterij zou deze FT-EV II 90 kilometer kunnen afleggen. Hoewel dat niet veel lijkt, meent Toyota dat haar kopers niet meer dan 40km range nodig hebben.

 

 

 

Lotus Exige Scura

Omdat er maar twee Europeanen aanwezig waren, zou het zonde zijn ze niet te vermelden. Of toch zeker eentje, in dit geval de Lotus. Het zou de ultieme auto moeten zijn voor de hardcore circuitgebruiker, enkel ervaren rijders zouden het volle potentieel uit deze Scura kunnen halen. Waarom ze dan net hier de 'Launch Control' en 'Variable Slip Traction Control' systemen introduceren ontgaat me een beetje. De twee weg instelbare Öhlins dempers met Eibach vering lijken me dan weer wel spek naar de bek van de circuitgebruiker. Voor de motorisatie moet de gekende 1.8 Toyota krachtbron mét kompressor en lichter vliegwiel zorgen, hier in de uitvoering zoals we die kennen uit de 260Cup met, hoe raad je het, 260pk. Een zoveelste vermageringskuur werd bereikt door het gebruik van nóg meer carbon, zowel aan de buitenkant als in het interieur. Voor de grip moeten Yokohama rubbers zorgen die voor de gelegenheid rond lichtgewicht matzwarte gesmede wielen liggen.

 

Nissan GT-R

Nissan heeft haar GT-R lichtjes aangepakt voor de locale (Japanse) markt. Enige visuele wijziging is een vernieuwde diffusor. Die werd overgenomen van de Spec-V versie. Verder werd de ophanging verbeterd, waardoor het comfort zou stijgen zonder aan prestaties of rijervaring te ontdoen. Verder is de navigatie verbeterd en werden de katalysatoren kort aangepakt om de natuur wat te sparen.

 

 

 

Subaru Impreza STI Carbon

Subaru heeft haar Impreza STI op kuur gezet door het een carbon dak mee te geven. Daardoor ligt ook het evenwichtspunt lager bij de grond en is hij op deze manier stabieler in de bochten. Deze STI werd uitgerust met een vijftraps automatische versnellingsbak. Die versnellingsbak komt uit de Legacy. Een manuele bak is niet beschikbaar. Verder werd het interieur afgewerkt met warmere stofjes. In welke mate deze versie Europese bodem haalt is nog onbekend.

 

 

 

[Filmpjes via autocar.co.uk]

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Wim 11:02
afbeelding van Wim

die toyota mag er komen, mazda mx-5 concurrenten mogen er altijd komen

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws