De doorsnee lezer hier op autofans.be droomt over een S-line van Audi, een Ferrari of een Lamborghini. En laat ons eerlijk zijn, tegen een Mosler MT900 GTR XX zeggen we ook geen neen. Die wagen trekt zijn sprintje naar honderd in amper 3,1 seconden. Hoewel wij er een moord voor zouden doen, dachten John Gocha en zijn bedrijf daar nét dat beetje anders over. Zij hebben zich gewaagd aan een herwerkte versie van die Mosler MT900 GTR XX. Met de gepaste nickname 'Land Shark' zou deze wagen wel eens de beste sportwagen ooit gemaakt kunnen zijn. Hoewel .. dit zijn briljante maar misschien wel onmogelijke cijfers.
Eerste overdonderend getal is het gewicht. Met amper 612 kilogram (volkgetankt!) kan je deze wagen een pluimpje noemen. In vergelijking van het vorige model, is deze niet minder dan 250kg lichter. De wagen rijdt op een combinatie van bezine, methanol, ethanol en waterstof. Met die verscheidenheid in 'brandstof' kan het bedrijf de wagen laten registreren in California als zijnde hybride. Een hybride monster-super-car dus. Het plaatje lijkt écht te perfect.
We krijgen echter een nog tweede zeer nare wending. Want de motorisatie is wel heel grondig aangepakt. Gocha beweerd deze wagen te hebben opgewerkt tot een vermogen van 2.500 pk (met dank aan de twin-turbo's). Het aluminium motorblok en cilinders kreeg verschillende maten van injectoren. Die, in combinatie met racerij benzinepompen, maken het mogelijk om 22.7l per minuut in de motor te pompen. Er kan naar eigen zeggen héél snel gereden worden met deze wagen, al is de duur beperkt. Om het gewicht van de motor minimaal te houden, werd er overvloedig gebruik gemaakt van ceramic, titanium en carbon.
In de inleiding van dit artikel vertelde ik, dat de MT900 GTR in amper 3.1 seconden de 100km/u bereikt. Na het lezen van de cijfers van dit model, zal je niet verbaasd zijn als ik zeg dat deze wagen er amper 2.5 seconden over doet. Hij bereikt 240km/u in 6.7 seconden en de 400 km/u in amper 17.5 seconden. Het wordt nog indrukwekkender als we de sprint-to-stop-tijd berekenen. De wagen vertrekt, bereikt 240km/u en komt tot stilstand in 8.7 seconden! Dat is sneller dat de Ultima GTR 0-100-0 die het destijds in 9.4 seconden klaarspeelde.
De aerodynamica van deze wagen is nagenoeg perfect. Met een extra aerodynamica kit, nieuwe bumper vooraan, aanpasbare vleugel uit carbon achteraan, nieuwe luchtinlaten aan beide zijkanten, dak en motorkap etc... De ophanging is volledig uit titanium gebouwd. De gehele wagen werd ook aangepast om voldoende downforce te genereren.
Om nog even terug te komen op het gewicht, 612 kilogram. Hoewel dat ongelooflijke getal wist Gocha er TOCH een Alpine 7.1 Dolby Digital DVD systeem in te bouwen samen met een in-car PC en GPS. Misschien gebouwd uit karton? Het lijkt ons alvast onmogelijk.
Onmogelijk zeggen we, maar Gocha heeft op haar planning wel een ritje op de Nurburgring staan... en daar kijken wij héél hard naar uit.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 35 min geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
In mijn ogen helemaal niet zo dom. Dit heb ik zelf ook al overwogen wanneer ik full elektrisch zou...
Door Maarten 15 uur geleden
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 18 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 18 uur geleden