Vraag je het aan de gemiddelde liefhebber, dan hoort er in een beetje BMW een zes-in-lijnmotor te liggen… Al durven we dan wel eens vergeten dat één van de meest iconische sportieve Bimmers gewoon een vierpittertje in het vooronder had. Geen nood echter, want tuner Manhart is hier om dat recht te zetten.
Er zijn zo van die auto’s die je maar moeilijk kunt verbeteren, maar daar schrikt Manhart blijkbaar niet van terug. Zo stampten ze even geleden een ‘Classics’-afdeling uit de grond en als eerste ging de Lancia Delta Integrale onder het mes. Vond je dat echter al heiligschennis, wacht dan maar tot je hoort wat de Duitse tuner met deze BMW E30 M3 gedaan heeft.
Twee keer zoveel vermogen
Dit is namelijk de Manhart MH3 3.5 Turbo en de hint zit al enigszins in de naam. Waar de oer-M3 namelijk 200 pk haalde uit een atmosferische 2.3-litermotor, ligt er hier een 3.5-literblok met drukvoeding onder de kap. Dat is ook geen viercilinder meer maar wel een zes-in-lijn, al ligt de oorsprong van de motor wel nog binnen de rangen van BMW. Zo is de 3.5 verwant aan die van de Alpina B7 S Turbo uit de 80’s maar waar die het hield op 330 pk en 500 Nm koppel, produceert dit door Manhart gekietelde exemplaar wel 405 pk en 650 Nm. Zo krijgt de MH3 met andere woorden ruim twee keer zoveel vermogen als een originele M3, maar wat dat met de 0-naar-100-tijd doet weten we nog niet.
Misschien doe je het wel niet voor die sprinttijd maar gewoon voor de looks, want ook daar drukt Manhart zijn stempel. Dat doen ze wel op relatief subtiele wijze want vooraan krijgt de bumper van een M3 Evolution II gewoon een extra splittertje en achteraan wordt de spoiler ietwat verhoogd. Daarnaast groeien de velgen tot 19 inch om plaats te bieden aan grotere remschijven vooraan terwijl de ophanging een fractie verlaagd wordt. Tot slot steekt het koetswerk in een matzwarte lak om helemaal te matchen met de verduisterde richtingaanwijzers en achterlichten. Wat je ervoor over moet hebben geeft Manhart niet mee, maar maak je geen illusies: met de prijzen van standaard E30 M3’s tegenwoordig kan je je wel voorstellen dat je voor zo’n aangepast exemplaar diep in de buidel moet tasten.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden