Mercedes heeft een tipje van de sluier gelicht over zijn nieuwe S-Klasse. Eerder zagen we al dat die een veel digitaler interieur krijgt dan het uitgaande model. Vandaag leren we al wat meer over wat de nieuwe S-Klasse digitaal allemaal moet kunnen.
Het gaat uiteraard om MBUX, het infotainmentbesturingssysteem (leg dat maar eens bij Scrabble, jongens!) dat het vorige Comand-systeem verving en debuteerde in de A-Klasse. Het bekendste voorbeeld van dat systeem is uiteraard de “Hey Mercedes”-spraakbediening, maar in Stuttgart staan ze intussen al veel verder.
In de nieuwe S-Klasse zou je namelijk vanuit elke zetel met het systeem moeten kunnen interageren. De virtuele assistent begrijpt meer talen, meer functies en meer natuurlijke taal, en moet je niet alleen kunnen helpen met navigatie of verwarming, maar ook met uitleg hoe je je telefoon aansluit, waar de EHBO-kit zich bevindt, enzovoort. Zelfs wat algemene trivia behoort nu tot de mogelijkheden.
Lichaamstaal
De bediening van het systeem verloopt niet alleen via knoppen op het stuur, touchscreen of stem, maar ook via gebaren. Het MBUX-systeem moet nu ook lichaamstaal, gezichten en vingerafdrukken herkennen. Op die manier laat het de zonnewering achteraan zakken wanneer je achteruit kijkt, herkent het wanneer je vermoeid bent tijdens het rijden, kan het je persoonlijke voorkeuren laden als het je vingerafdruk herkent. Zelfs betalingen vanuit de auto zijn in de toekomst mogelijk via vingerafdruk.
MBUX kan je door die lichaamstaal ook beter waarschuwen, bijvoorbeeld wanneer je de deur wil openen wanneer er een auto of fietser in je dode hoek zit, of wanneer je een kinderzitje niet goed hebt vastgemaakt. Dat kan het doen met flitsende sfeerverlichting, enzovoort. Zelfs het head-updisplay wordt groter, en kan met augmented reality richtingpijlen voor de navigatie projecteren op je voorruit – zoals het dat in de A-Klasse op het infotainmentscherm liet debuteren.
Touchscreens in plaats van toetsen
Dat betekent allemaal dat de nieuwe S-Klasse flink wat minder toetsen en knoppen in zijn interieur krijgt dan vroeger: 27 om precies te zijn. In plaats daarvan verschijnen er vijf schermen, twee vooraan en drie achteraan. Iedereen zou via zijn scherm met het MBUX-systeem moeten kunnen werken. De volgende weken lost Mercedes nog meer informatie over zijn nieuwe S-Klasse.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 1 dag geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 2 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden