’t Is officieel: de Land Rover Defender is niet meer. Conform JLR’s nieuwe strategie is ‘Defender’ nu namelijk een merk en zijn ’90’, ’110’ en ‘130’ zijn modellen. Ondanks die overgang blijft de Defender er gewoon identiek uitzien, al verandert er onderhuids wel het een en ander.
Een klein jaartje geleden hakten ze bij JLR een opmerkelijke knoop door. Ondanks het feit dat ‘Land Rover’ een best klinkende naam is, zou het merk toch gewoon gaan verdwijnen… Of toch ongeveer want modelreeksen zoals’ Discovery’ en ‘Range Rover’ zouden voortaan op gelijke hoogte met Jaguar komen te staan als volwaardige merken, terwijl de ‘Land Rover’-naam als een soort overkoepelend ereteken behouden bleef. Dat geldt dus ook voor de Defender, al maakt die de overgang op best subtiele wijze.
Geven en nemen
‘JLR’ heeft zijn ‘Defender’ namelijk getrakteerd op een modeljaarupdate — of hoe moeten we dat tegenwoordig nog verwoorden? — en daar valt van buitenaf weinig aan te zien. Op de toevoeging van een donkerrode 'Sedona Edition' na, die slechts één jaar verkrijgbaar zal zijn, ziet de Defender er tot op zijn ‘Land Rover’-eretekens identiek uit. Dat geldt echter niet binnenin, of toch niet indien je voor de extra lange Defender 130 gaat. Die kan je nu namelijk krijgen met twee losse Captain Chairs op de tweede zitrij in plaats van de driezitsbank en is dat nog niet genoeg luxe, dan voorziet het ’Signature Interior’-pakket die stoelen van verwarming én ventilatie.
Ook op motorisch vlak zijn er een aantal interessante wijzigingen. Zo krijgt de Defender een nieuwe dieselmotor — ’t is te zeggen: de oude 3.0-liter zes-in-lijn krijgt meer vermogen. Als ‘D350’ schopt die het voortaan namelijk tot een lekker voor de hand liggende 350 pk terwijl zijn sterkste versie voorheen de ‘D300’ was met — inderdaad — 300 pk. Verder lijkt de P400 op benzine stilzwijgend het gamma te verlaten, en krijg je in de plaats daarvan een P425 die het met een 5.0-liter V8 in plaats van de 3.0-liter zescilinder doet. De plug-inhybride versie maakt de vermogensverwarring tot slot compleet want die ‘Electric Hybrid’ haalt nu maar 300 pk in plaats van 400 pk meer… Een beetje geven en nemen dus, deze update van de Defender.
Recente reacties
Verbod op verkoop auto's met verbrandingsmotor?: Dit vinden de grootste Vlaamse Partijen (Verkiezingen 2024)
Waar moeten burgers het geld vandaan halen. Warmtepompen, elektrische auto,s. Als mensen hierdoor...
Door Frank D 21 uur geleden
Eerste test: Citroën C3 en ë-C3 - de eerste betaalbare en multi-inzetbare EV? (2024)
die 11.000€ is wel een 10 jaar geleden hee en tevens alles is en word nog duurder helaas
Door dominiek 1 dag geleden
Eerste test: Citroën C3 en ë-C3 - de eerste betaalbare en multi-inzetbare EV? (2024)
helaas , helaas de e c3 mag in belgie geen trekhaak plaatsen. in NL wel. ik had hem bijna besteld...
Door paul 2 dagen geleden
Verbod op verkoop auto's met verbrandingsmotor?: Dit vinden de grootste Vlaamse Partijen (Verkiezingen 2024)
Ik wens je alvast een goede gezondheid in 2035 en horen we je dan nog eens op deze site die dan...
Door Jos D. 2 dagen geleden