Na een carrière van zes jaar staat de Jaguar F-Type aan de vooravond van een update. Komt er een volledig nieuw model of gaat het om een facelift? Dit is wat we al weten.
Dat de Jaguar F-Type heel wat hoofden deed draaien bij zijn dakloze debuut in 2013 is een understatement. Een jaar later volgde de coupéversie, die zo mogelijk nog meer verwees naar de legendarische E-Type. De huidige generatie bereikt stilaan de pensioengerechtigde leeftijd, en in de coulissen staat zijn opvolger klaar.
Facelift
Die vertrekt niet van een gloednieuw platform, zo weten we, maar zal eerder een doorgedreven facelift op basis van de aluminium structuur zijn. Geen paniek: de grote lijnen van de F-Type blijven gelukkig behouden, maar motorkap, bumpers en lichtblokken belanden wel opnieuw op de tekentafel. De wijzigingen zijn meer doorgedreven dan de facelift uit 2017 om de F-Type iets meer weg te sturen van de logische knipoog naar de E-Type.
Ook binnenin volgen er enkele wijzigingen. Jaguar krikt de kwaliteit van de gebruikte materialen op, en vernieuwt meteen ook het instrumentenpaneel. We vermoeden ook dat het infotainmentsysteem dezelfde evolutie volgt als in andere JLR-producten en dus meer voor touchscreens kiest.
Nieuwe V8
Onder de motorkap wordt er het een en ander herschikt. De zescilinders van 340 en 380 pk – de ideale motoren in deze F-Type – verdwijnen jammer genoeg, maar de krachtigste V6 maakt plaats voor een nieuwe V8 van 450 pk. We weten het nog niet helemaal zeker, maar dat zou wel eens een V8 van BMW-origine kunnen zijn waar al langer geruchten de ronde over doen.
De ‘oude’ 5.0 V8 van 550 pk blijft merkwaardig genoeg behouden. Die krijgt zelfs een upgrade naar 575 pk, waardoor die de plaats inneemt van de SVR-versie, inclusief chassisaanpassingen. De populaire viercilinder blijft behouden, maar de manuele versnellingsbak overleeft de facelift niet wegens niet populair genoeg.
Foto's: Sam Dejonghe
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 21 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden