Aston Martin heeft het doek getrokken van de Vantage GT4-racewagen. Dat is het kleinere broertje van de GT3 en deelt 80% van de onderdelen met de straatlegale Vantage. Zo ook de achttrapsautomaat van ZF. Daarvan mag je er echter maar zes gebruiken. Wacht, wat?
Geen paniek, Aston Martin introduceert niet plots BMW-gewijs "versnellingen in een maandabonnement", élke Vantage GT4 racewagen zal zes versnellingen krijgen die coureurs moeten bedienen via lepels achter het stuur. Ook al hangt er onder de carrosserie een 8-trapsautomaat van ZF.
Waarom?
De reden achter deze eigenaardige beslissing is misschien meer voor de hand liggend dan je denkt. Zo zijn GT4-racewagens vaak maar miniem afwijkend van het straatlegale model op technisch vlak. Om zo de kosten te drukken voor de raceklasse. Dat is niet anders voor deze Vantage GT4 die 80% van zijn onderdelen deelt met de reguliere Vantage. Wat er dan visueel anders is aan deze GT4? Een subtiele spoiler op de bips, een grotere splitter vooraan en een motorkap met meer koelsleuven voor de onveranderde 4-liter V8 van AMG.
De ramen worden vervangen door lichtere plexiglas-exemplaren en de brandstoftank verhuist. Onderhuids krijgt hij instelbare dempers en een specifieke ECU van Bosch Motorsport. De ZF-versnellingsbak met acht versnellingen komt ook vanuit de straatversie, maar GT4-regelgeving laat maximaal 7 versnellingen toe. Aston Martin gaat blijkbaar nog een stapje verder en houdt het op 6 versnellingen. Ook de GT4-versie van de Toyota GR Supra blokkeert de hoogste versnelling van de ZF8-automaat trouwens softwarematig. Kijk, dat weet je dan ook weer!
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 15 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 19 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden