Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen kondigde in september vorig jaar een onderzoek aan naar eventuele oneerlijke subsidies die de Chinese overheid uitdeelt aan Chinese automerken waardoor ze aan oneerlijke prijzen auto’s in Europa kunnen aanbieden. Die marktverstoring zou er wel degelijk zijn, met een mogelijk serieuze tegenreactie van de EU.
We willen niet te snel conclusies trekken, want het officiële onderzoek zal pas in november worden afgerond. Maar dixit de Europese Commissie zijn er nu al voldoende aanwijzingen dat er effectief sprake is van oneerlijke staatsteun van China voor in Europa verkochte Chinese auto's. Daardoor wil Europa alvast compenserende maatregelen voorbereiden. De EU komt tot die conclusie nadat ze onderzoek voerde bij BYD, Geely (Polestar, Lotus, etc) en SAIC (moederbedrijf van MG). Daarbij worden vooral de elektrische wagens geviseerd omdat de Chinese merken net in die segmenten klappen uitdelen aan de Europese spelers.
Wordt het twintig procent?
Persagentschap Reuters meldt dat als eerste actiepunt de EU eerstdaags zal starten met de douaneregistratie van Chinese elektrische wagens die de EU binnen komen. Als later dit jaar het onderzoek in een finale plooi valt en de EU China met de beschuldigende vinger wijst, dan kunnen ze ook retroactief bijkomende tarieven opleggen vanaf het moment van registratie. Dat zou dus kunnen betekenen dat elke Chinese auto een pak duurder wordt door een nieuwe Ursula-taks, en dat resulteert ook in het einde van kunstmatig gehouden lage prijzen. Hoeveel die nieuwe taks dan zou bedragen, dat is nog niet duidelijk. Maar de Europese Commissie meent dat Chinese elektrische voertuigen door de oneerlijke subsidies over het algemeen 20% minder kosten dan modellen die uit een Europese fabriek rollen. Wordt die 20% dus de benchmark? De toekomst zal het uitwijzen.
Wel zijn we benieuwd hoe dit nieuws zal binnenkomen bij de automerken in de Volksrepubliek. Onder andere MG en BYD hebben al openlijk aangegeven dat ze overwegen om fabrieken te bouwen in Europa, en het is nog maar de vraag of die plannen dan overeind blijven. “Chinese” productie in Europa geeft overigens geen garantie op duurdere (lees, eerlijkere) prijzen. Kijk maar naar Tesla, die bouwen nu al auto’s in Berlijn en afficheren prijzen ver onder die van de concurrenten.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 18 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 22 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden