Parijs verklaart oorlog aan SUV: 18 euro per uur parkeergeld voor zwaardere auto’s

Parkeren Parijs 2024

De kogel is door de kerk: zij die met een zwaardere auto zoals een SUV in Parijs willen parkeren, zullen daar aanzienlijk meer voor betalen. Het voorstel lag al even op tafel maar is nu ook gestemd door de inwoners zelf. Het resultaat is een hallucinant parkeertarief voor auto’s vanaf 1.600 kilogram.

Het rommelt al even in de Franse steden en in het middelpunt van al dat gerommel staat de SUV geparkeerd. Verschillende stadsbesturen zijn het namelijk beu dat hun straten gevuld worden met steeds hogere, bredere en zwaardere auto’s en vooral crossovers en SUV’s kwamen daardoor in het vizier. Om de trekker finaal over te halen hebben de steden echter de goedkeuring van hun inwoners nodig, en in Parijs is die goedkeuring nu officieel binnen.

Niet alléén SUV’s

Op zondag 4 februari mochten de Parijzenaren namelijk naar de stembus om hun mening over variabele parkeertarieven te laten horen in een referendum. Het voorstel van het stadsbestuur stelt de grens op een rijklaar gewicht van 1.600 kilogram en alle auto’s die meer dan dat wegen — dus niet alleen de beoogde SUV’s — gaan straks aanzienlijk meer betalen voor een plekje in het stadscentrum. Daar komt het parkeergeld op maar liefst 18 euro per uur te liggen, wat ongeveer drie keer zoveel is als vandaag. Ook in de arrondissementen wordt het tarief verhoogd: daar betaal je voortaan 12 euro met een zwaardere auto. Voor zuiver elektrische auto’s komt er wel een uitzondering want daar geldt het verhoogde parkeergeld enkel voor exemplaren boven de 2.000 kilogram.

Parkeren Parijs 2024

Het voorstel werd uiteindelijk goedgekeurd met 54,4 procent van de stemmen, al moet gezegd dat slechts 5,7 procent van de stemgerechtigden kwam opdagen. De reden daarvoor is niet ver te zoeken: voor inwoners van Parijs verandert er niks en hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld taxi’s of handelaars die in de stad moeten zijn. De maatregel is dus vooral gericht op bezoekers van Parijs, die het stadsbestuur zoveel mogelijk het openbaar vervoer wil doen nemen. Hoe de parkeerwachters het onderscheid zullen maken voor auto’s met buitenlandse nummerplaten, is nog niet duidelijk.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
FLP 09:40
afbeelding van FLP

"Verschillende stadsbesturen zijn het namelijk beu dat hun straten gevuld worden met steeds hogere, bredere en zwaardere auto’s en vooral crossovers en SUV’s."
"Voor zuiver elektrische auto’s komt er wel een uitzondering want daar geldt het verhoogde parkeergeld enkel voor exemplaren boven de 2.000 kilogram."
Dus als het een elektrische kolos van (net geen) 2 ton is, is het opeens geen probleem meer? Dat slaat toch werkelijk nergens op.

Waxweazel 10:09
afbeelding van Waxweazel

Aangezien een "normale" EV gezinswagen al snel boven de 1600kg weegt is dit niet zo onlogisch als beslissing. Dan zou je direct alle full EV's hierdoor meer laten betalen, wat niet hun (totale) bedoeling is.
De Renault Megane E-Tech (full EV) weegt al minstens 1700kg... En dat is dan nog maar een kleine gezinswagen.

FLP 12:56
afbeelding van FLP

Het hele punt is dat zware wagens te gevaarlijk (dodelijk) zijn bij aanrijdingen met zwakke weggebruikers en andere wagens, en dat ze die daarom zo veel mogelijk willen weren.
Of je nu aangereden wordt door een zware elektrische wagen of een zware benzine wagen, de gevolgen zullen toch dezelfde zijn hoor. :-)

this 12:58
afbeelding van this

Als dat het punt was, zouden ze toch beter iets anders doen dan parkeergeld verhogen voor die auto's?

suskewiet 15:49
afbeelding van suskewiet

mag ik nu met m'n 700kg oldtimertje op 135 bandjes gratis binnen in parijs ?
Laag gewicht, lage rolweerstand, 5l/100 km. 32 jaar oud. 32 jaar produktie van auto's heeft eigenlijk nagenoeg niks voor het milieu opgeleverd. Behalve produceren en de investeerders gelukkig maken. Dit verhaaltje gaat gewoon verder met de EV

this 09:31
afbeelding van this

Titel gelezen? Het gaat om parkeren, niet om rondrijden.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws