België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2025

Code van de openbare weg regels 2023

Hou je vast, want er komt een gloednieuwe Wegcode onze kant uit. Onder de noemer ‘Code van de openbare weg’ worden namelijk bestaande verkeersregels herbekeken en nieuwe regels opgesteld. De aanpassingen treden in 2025 in werking, en dit is wat je tegen dan zoal mag verwachten.

Geloof het of niet, maar onze huidige Wegcode dateert alweer van 1975. Zoals alles uit 1975 is er sindsdien echter veel veranderd en dat geldt al helemaal voor het verkeer, kijk maar eens naar al die nieuwe technologie die tegenwoordig het straatbeeld siert. Hoog tijd dus voor wat opfriswerk, en dat krijgt de Wegcode cadeau voor zijn 50ste verjaardag.

Auto niet langer centraal

Voor dat opfriswerk baseerde het Ministerie van Mobiliteit zich op vijf pijlers: alle weggebruikers hun rechtmatige plaats geven, actieve mobiliteit bevorderen, verkeersveiligheid versterken, zorgen voor duidelijkheid, coherentie en leesbaarheid en een moderne code in lijn met zijn tijd. Het is met andere woorden niet alleen het doel om de verkeersregels zelf te optimaliseren maar ook om die op een duidelijkere, modernere manier weer te geven in zijn nieuwe omgeving.

Code van de openbare weg regels 2023

Kijk nu even weg, autofanaat, maar we weten al langer dan vandaag dat de auto in die nieuwe omgeving niet altijd meer centraal staat. Dat merk je ook aan de Code van de openbare weg, waar eigenlijk maar een beperkt aantal aanpassingen op de automobilist gericht zijn. Zo komt er een einde aan alternerend parkeren, waarbij je de eerste helft van de maand aan de ene kant en de tweede helft aan de andere kant van de weg moet parkeren. Verder kan voortaan ook een passagier van een auto beboet worden voor het niet dragen van de veiligheidsgordel, wordt het verboden om stil te staan op tram- of busstroken en mag je zo’n busstrook enkel nog gebruiken om af te slaan vanaf het punt waar de volle lijn onderbroken wordt. Tot slot komen er een paar waarschuwingsborden bij.

Meer ruimte voor fietsers en voetgangers

Meer wijzigingen zien we voor de voetgangers en fietsers. Zij mogen voortaan kruispunten diagonaal oversteken wanneer een groen verkeerslicht met pijlen in een vierkant dat aangeeft. Verder komt er een nieuw verkeersbord om aan te geven dat fietsers een rood licht mogen negeren om af te slaan, en mogen fietsers traag rijdende rijen auto’s inhalen. Voetgangers moeten dan weer 1 meter in de bebouwde kom en 1,5 meter ruimte buiten de bebouwde kom krijgen wanneer ze ingehaald worden. Groepen voetgangers moeten in het donker straks ofwel allemaal een fluohesje dragen, ofwel moeten de voorste en achterste voetganger verlicht zijn. Tot slot komt er een vierkant bord om aan te geven dat het gebruik van een fietspad optioneel is, naast het ronde gebodsbord.

Code van de openbare weg regels 2023

Daarmee hebben we natuurlijk nog niet alle weggebruikers gehad. Gebruikers van een speedpedelec, bijvoorbeeld, mogen binnenkort in voetgangerszones en speelstraten binnen op voorwaarde dat ze stapvoets rijden. Bromfietsen van klasse B moeten dan weer verplicht de rijbaan gebruiken wanneer er een snelheidsbeperking van 50 km/u geldt. Ook motorrijders mogen tot slot traag rijdende rijen auto’s inhalen, net als de reddingsstrook gebruiken in een file — zaken die al toegelaten waren maar nog niet officieel beschreven stonden.

Inclusiever en diverser

Daarnaast wordt de Code van de openbare weg een beetje inclusiever dan de oude Wegcode, want ook op dat vlak hebben we veel geleerd sinds 1975. Genderneutraliteit, bijvoorbeeld, maakt zijn opwachting in de wereld van de verkeersborden waar je geen verschil meer zou mogen zien tussen mannelijke of vrouwelijke figuurtjes. Verder wordt het verboden om niet alleen te parkeren maar ook stil te staan op parkeerplaatsen voor mensen met een beperking of op blindegeleidingstegels. Tot slot worden een aantal verkeersborden beter leesbaar en komen er ook icoontjes voor bijvoorbeeld bakfietsen en deelsteps.

Code van de openbare weg regels 2023

De nieuwe Code van de openbare weg wordt binnenkort voorgelegd aan de Raad van State voor een laatste advies, en medio volgend jaar volgt dan de publicatie in het Staatsblad. Nadien zouden ze moeten ingaan in het najaar van 2025.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Mathieu 12:40
afbeelding van Mathieu

De wereld draait door... Ik vind dit enorm veel voer voor discussie, en ook een aantal zaken voor advocaten bij een ongeval. Bewijs maar eens die 1 en 1,5m ruimte bij inhalen.

Misschien moet ik maar motorijder worden... Pechstrook gebruiken (zalig) en traag rijdende auto's inhalen. :-)

Walter 14:23
afbeelding van Walter

Mathieu, de reddingsstrook en de pechstrook zijn 2 verschillende zaken. De redingsstrook wordt gecreëerd tussen de 2 rijstroken op rijbane met minstens 2 rijstroken in dezelfde richting.
Dit kunnen snelwegen zijn maar ook wegen binnen de bebouwde kom als deze bestaan uit minstens twee rijstroken in dezelfde rijrichting.
Op een rijbaan met twee rijstroken dienen de bestuurders op de linkerrijstrook uit te wijken naar uiterst links en de bestuurders op de rechter rijstrook naar uiterst rechts zodat er tussen hen een reddingsstrook ontstaat.
Op een rijbaan met meer dan twee rijstroken dienen de bestuurders op de linkerrijstrook uit te wijken naar uiterst links en de bestuurders op alle andere rijstroken naar uiterst rechts zodat er naast de linkerrijstrook een reddingsstrook ontstaat.

Mathieu 12:44
afbeelding van Mathieu

Dag Walter, ik heb dit net nog maar allemaal zitten uitleggen aan mijn dochter {die droomt van een Porche ;-)} maar ik wist niet dat dit reddingsstrook heette. In het verleden zei men gewoon dat een motorijder tussen 2 rijstroken een file mag inhalen.
Bedankt voor de verduidelijking!

Waxweazel 07:17
afbeelding van Waxweazel

Dat verkeersbord "door het rood afslaan/rijden" gaat voor serieus wat problemen en (mogelijks dodelijke) ongelukken zorgen. Als automobilist zal je altijd in fout worden gesteld want zwakke weggebruiker wordt altijd bevoordeeld.

this 11:56
afbeelding van this

In principe is het altijd de fout van de zwakke weggebruiker in deze situatie, want je mag enkel door rood afslaan als er geen verkeer is.
Of dat in de praktijk ook zo zal zijn, durf ik wel niet te zeggen.

Mike Duprez 08:47
afbeelding van Mike Duprez

Wordt het met die nieuwe regels waarbij alle verkeersgebruikers gelijk gesteld worden dan eens geen tijd dat ook zij verkeersbelasting beginnen te betalen’ ipv van harte n categorie uit te melken ? Iedereen gelijk voor de wet niet?

Leon 09:19
afbeelding van Leon

“Genderneutraliteit, bijvoorbeeld, maakt zijn opwachting in de wereld van de verkeersborden waar je geen verschil meer zou mogen zien tussen mannelijke of vrouwelijke figuurtjes” Ik kan me hier niets bij voorstellen. Ik heb (in Nederland, waar ik woon) nog nooit een verkeersbord gezien met een menselijke figuur er op waaraan je kon zien dat het een mannetje of vrouwtje was. Hooguit een kind / volwassene en ooit waren er verkeersborden waar het poppetje een hoed op had, maar die zijn 50 jaar geleden al vervangen. Sowieso zijn er geen verkeersregels die verschillen voor mannen of vrouwen en bij mijn weten ook nooit geweest.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws