Als de overheid steeds meer mensen wil aanzetten tot elektrisch rijden, dan zal dat via bedrijfswagens moeten gebeuren. Particuliere kopers zijn nog niet van plan om op een elektrische auto over te schakelen. Dat zegt mobiliteitsorganisatie VAB op basis van een enquête bij 4.000 chauffeurs.
In zijn eerste “e-Barometer” peilde VAB naar de koopintenties van particuliere en professionele chauffeurs en hun verwachtingen rond elektrische auto’s. Daaruit blijkt dat wie nu nog niet aan de stekker gaat, wellicht eerst zal kiezen voor een plug-inhybride als hij tussen dit en drie jaar een nieuwe auto koopt. Vooral wanneer die door het bedrijf wordt betaald: 1 op 4 chauffeurs zou dan zeker een plug-inhybride overwegen. Bij een elektrische auto daalt het aantal chauffeurs dat er ernstig over nadenkt naar 1 op 10. Bij particuliere kopers ligt de koopintentie veel lager: een plug-inhybride kan dan maar zowat 1 op 7 chauffeurs warm maken, een elektrische auto amper 1 op 20.
Laadinfrastructuur
Hoewel de overheid de komende jaren sterk wil inzetten op publieke laadinfrastructuur, willen potentiële kopers van een plug-inhybride of elektrische auto vooral thuis kunnen opladen. Dat geldt voor zowat de helft van de particuliere chauffeurs (49%) en twee derde van de professionele chauffeurs (65%). Meer dan een derde (37%) van die laatste groep wil ook op het werk kunnen opladen. Publieke laadpalen kunnen in het beste geval maar maximum 15% van de particuliere chauffeurs warm maken. Bij de professionele chauffeurs is dat maar 10%.
Maar potentiële kopers kunnen vaak thuis niet opladen, vooral niet wanneer ze in het centrum van een stad of een gemeente wonen. Vaak omdat ze geen oprit of garage hebben, maar ook omdat hun elektriciteitsinstallatie niet voorzien is op de zware belasting van het opladen. VAB ziet daarin een rol weggelegd voor steden en bouwpromotoren van nieuwbouwprojecten, om genoeg aandacht te hebben voor voldoende en intelligente laadmogelijkheden.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden