VAB: “Particuliere koper heeft nog geen intentie om elektrische auto te kopen”

VAB elektrische auto particulier e-Barometer 2020

Als de overheid steeds meer mensen wil aanzetten tot elektrisch rijden, dan zal dat via bedrijfswagens moeten gebeuren. Particuliere kopers zijn nog niet van plan om op een elektrische auto over te schakelen. Dat zegt mobiliteitsorganisatie VAB op basis van een enquête bij 4.000 chauffeurs.

In zijn eerste “e-Barometer” peilde VAB naar de koopintenties van particuliere en professionele chauffeurs en hun verwachtingen rond elektrische auto’s. Daaruit blijkt dat wie nu nog niet aan de stekker gaat, wellicht eerst zal kiezen voor een plug-inhybride als hij tussen dit en drie jaar een nieuwe auto koopt. Vooral wanneer die door het bedrijf wordt betaald: 1 op 4 chauffeurs zou dan zeker een plug-inhybride overwegen. Bij een elektrische auto daalt het aantal chauffeurs dat er ernstig over nadenkt naar 1 op 10. Bij particuliere kopers ligt de koopintentie veel lager: een plug-inhybride kan dan maar zowat 1 op 7 chauffeurs warm maken, een elektrische auto amper 1 op 20.

Laadinfrastructuur

Hoewel de overheid de komende jaren sterk wil inzetten op publieke laadinfrastructuur, willen potentiële kopers van een plug-inhybride of elektrische auto vooral thuis kunnen opladen. Dat geldt voor zowat de helft van de particuliere chauffeurs (49%) en twee derde van de professionele chauffeurs (65%). Meer dan een derde (37%) van die laatste groep wil ook op het werk kunnen opladen. Publieke laadpalen kunnen in het beste geval maar maximum 15% van de particuliere chauffeurs warm maken. Bij de professionele chauffeurs is dat maar 10%.

Maar potentiële kopers kunnen vaak thuis niet opladen, vooral niet wanneer ze in het centrum van een stad of een gemeente wonen. Vaak omdat ze geen oprit of garage hebben, maar ook omdat hun elektriciteitsinstallatie niet voorzien is op de zware belasting van het opladen. VAB ziet daarin een rol weggelegd voor steden en bouwpromotoren van nieuwbouwprojecten, om genoeg aandacht te hebben voor voldoende en intelligente laadmogelijkheden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
andre123 13:53
afbeelding van andre123

zolang de totaal onbetrouwbare politieke elite niet van koers veranderd ,en bewijst dat ze deugdelijke maatregelen kunnen nemen, die niet om de haverklap veranderen zal het ev verhaal ,vooral partikulier,niet doorbreken.
vandaag een voordeeltje,om morgen dubbel terug te nemen???
wie trapt daar nog in.

Jan Heyvaert 18:23
afbeelding van Jan Heyvaert

Inderdaad, hoe kan de consument nog vertrouwen op het toekomstige beleid van onze politici? Zelf heb ik 11 jaar geleden een diesel met roetfilter gekocht. Toen fiscaal gepromoot door de overheid. Nu mag ik niet meer in bepaalde steden rijden tenzij ik voor elke stad afzonderlijk betaal. Er staan slechts 80.000 kilometers op de teller en ik dacht er nog een vijftal jaar mee te rijden. Wegens het overlijden van mijn echtgenote ga ik er niet meer mee op verlof en doe ik er haast geen kilometers meer mee. Ik vervuil dus weinig. Als ik hem verkoop zal men er in Afrika of Oost-Europa veel meer mee vervuilen dan ik het hier ooit zou doen. Eigenlijk voelt het aan alsof de staat mijn auto heeft aangeslagen. Wat moet ik momenteel kopen om binnen vijf jaar niet weer in bepaalde steden te worden uitgesloten? Elektrisch rijden lijkt me nu nog onbetrouwbaar en bovendien enorm duur. Welke technologische verbeteringen zijn er op korte termijn te verwachten? Op welke overheidsmaatregelen kan de burger écht vertrouwen? Ik heb dan maar beslist nog minstens een jaar te wachten en de kat uit de boom te kijken. De stad Antwerpen heeft ondertussen 365 euro verdiend aan mij, blijkbaar vervuil ik dan niet meer, evenmin als de cruiseschepen.

Jos D. 19:04
afbeelding van Jos D.

80.000 km in 11 jaar. Dan had je eigenlijk geen diesel mogen kopen om te beginnen.

andre123 16:15
afbeelding van andre123

inderdaad,maar hoevelen hebben zich laten vangen aan de premie's en de enkele centjes/l aan de pomp?
en de garagehouders verkochten vlotjes kerktorendieseltjes want daar was hun marge natuurlijk groter op....
@jan, te vertrouwen overheidsmaatregelen?simpel ,geen...
zodra iemand van stoel wisselt(om gelijk welke reden) kan alles weer overhoop gegooit worden.

Yannick 09:59
afbeelding van Yannick

wij hebben een PHEV met elektrisch bereik circa 40km naargelang het weer.
Als je dat tegen mensen zegt dan flippen die altijd "maar 40km?!" en dan is die intresse al weg. tot je laat zien op uw App'ke (vinden ze dan alweer wat boeiender) dat je 75% van de tijd op "dat beetje" elektriciteit kan rijden doorgaans de week voor alle kleine veel verbruikende ritjes. Ik verschiet er zelf ook wat van soms maar ik vind momenteel een PHEV (of plug in hybrid ev) de beste keuze. Full electric is gewoon nog te duur in aankoop en veelal kleine auto's.

Publieke laadpalen gebruik ik nooit, heb zelfs zo geen kaart. Prijzen zijn duurder dan thuis per kwh en ik zie het nut er dan niet van in ze te gebruiken. Wat slim uw bereik verdelen over hybride en full-elektrisch rijden en je komt al ver.

en moest er nog iemand aan het lezen zijn: ik rijd met een VW GTE Passat, 32km enkel naar het werk. Rij buiten de autostrade altijd elektrisch en zet hem op de autostrade altijd op hybride. zo kom ik vrijwel altijd toe met men kleine elektrische bereik en zit men verbruik naft op 3,6 liter/100km. Jammer genoeg is er in de overvloed aan data die je kan zien nergens een optie om te zien hoeveel kwh je verbruikt het over een bepaalde duur. alleen het gemiddelde. dus dat moet je'r wel bij tellen (circa 2,5 a 3 euro/100km)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws