Ondertussen weten we al wat de goedkoopste brandstof is om mee rond te toeren in België. Maar wat kocht de Belg daadwerkelijk in 2018? Terug massaal een diesel of neemt de benzine een serieuze voorsprong. Tijd voor de cijfers mét en zonder leasingwagens in de mix.
Net geen 550.000 auto's werden vorig jaar verkocht, het op één na beste jaar ooit voor de autoverkoop in België. De federatie van de Belgische auto-industrie Febiac houdt alle verkopen minutieus in de gaten, waardoor we in detail aan het becijferen kunnen gaan. Wat valt meteen op? Sinds 2012 verliest de diesel steeds meer aandeel in de totaalverkoop. Spraken we destijds nog over een marktaandeel van 75%, dan slinkt dat aandeel nu naar amper 35%.
Grote winst voor de elektrische auto?
Of benzine de andere procentpunten volledig inneemt? Eigenlijk wel. Want hoewel serieus in de hypetrein gestoken blijft de verkoop van alternatieve aandrijvingen in België marginaal. Om je een idee te geven; amper 0,66 procent van de verkochte auto's in 2018 was elektrisch. Nog niet eens 1 procent! Hybride (met of zonder stekker) doet evenwel net wat beter met een marktaandeel van 4,53%. Al is dat ongeveer een status quo met vorig jaar, waardoor beide aandrijvingen weinig vaart nemen in de totale autoverkoop.
Aardgas dan, dé goedkoopste brandstof om mee rond te toeren in België. Die alternatieve aandrijving stuikt op 0,73%. Daardoor beter dan de puur elektrische auto, dat dan weer wel. Voegen we verwaarloosde brandstof LPG nog toe aan het geheel (0,03), dan zien we dat benzine massaal de markt domineert met 58,56%.
En nu zonder leasingwagens
Het is een standaard vraag op artikels met autoverkoopcijfers in België: "Maar hoe ziet het er uit zonder leasingwagens?" Wel, fors anders, zoals we hier gaan voorleggen. Want jawel, dankzij Febiac hebben we ook de verkoopcijfers zonder die geliefde/gehate leasingwagens. De autoverkoop (zonder de leasingmarkt) komt op 255.788 stuks te liggen. Waardoor meer dan de helft van de verkocht wagens in België een leasingauto is. We zijn daarmee zowat koploper in de wereld. Wat koopt de particulier echter?
Wel, alvast geen diesel meer. Want het marktaandeel voor de dieselmotor op de particuliere markt zakt naar - hou je vast - 17,4% (op de leasingmarkt gaat het trouwens nog over 52,4% marktaandeel). Benzinewagens, die slokken zowat de privémarkt op met een aandeel van 78%. In Vlaanderen gaat het zelfs over bijna 83 (!!!) procent. Dat de particulier de elektrische auto vaak niet kan betalen blijkt dan weer uit het marktaandeel van amper 0,24%. Hybride (met of zonder stekker), aardgas en LPG moeten zich op de privémarkt tenslotte gelukkig stellen met respectievelijk 3,32%, 0,74% en 0,06%.
Minder diesel = meer CO2
De ontdieseling van ons wagenpark is trouwens niet zonder gevolgen, want de gemiddelde CO2-uitstoot van de ingeschreven auto's is een stukje gestegen. En laat net CO2 het goedje zijn waar de Europese Unie sterk op monitort de komende jaren. In duidelijk taal; de gemiddelde CO2-uitstoot van een nieuw ingeschreven wagen in België is met zowat 2 eenheden gestegen naar 119 g/km. Ter info; Europa legt eind volgend jaar voor automerken een gemiddelde van 95 g/km op, anders volgen er serieuze boetes. Of anders gezegd; de auto-industrie zal dat gemiddelde moeten doen dalen met maar liefst 24 punten in België.
Dan toch nog een lichtpuntje? In 2010 stootte de gemiddelde nieuwe ingeschreven auto nog 135 g/km uit, in 2000 ging het nog over maar liefst 167 g/km. Het gaat dus een stuk beter met de CO2-uitstoot in België maar niet genoeg om Europa de komende jaren te kunnen paaien. De oplossing? Betaalbare (plug-in)hybrides en elektrische auto's die ook infrastructureel kunnen gedragen worden. Want tot dan is de klant er niet klaar voor, zoals blijkt uit bovenstaande cijfers.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 22 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden