Karma is klaar met een nieuwe elektrische supersedan die wil imponeren met straffe cijfers en een lekker uiterlijk. Zijn naam? Gyesera EV. Zijn uniek verkooppunt? De meest brute GT op de markt zijn. Juist ja.
Het is dit jaar exact 10 jaar geleden dat de Chinese Wanxiang Group de brokstukken van het failliet gegane Fisker overnam. De naam kregen ze niet mee in de deal, maar dat hield ze niet tegen om als Karma Automotive verder te gaan. Een decennium later staat de Gyesera EV hier, een hypermoderne elektrosedan die klanten uit een Porsche Taycan wil krijgen.
Met piramideschakelaar
De Gyesera bouwt verder op de designlijnen die al in 2011 (!) werden gelegd door de Fisker Karma. Al gaat merk Karma er prat op dat dit helemaal niet het geval is. Hij is langer, breder en lager dan een Tesla Model S en krijgt gespierde proporties. De gehele carrosserie is opgetrokken uit aluminium en koolstofvezel en staat op een frame van aluminium.
Binnenin blijft de Gyesera relatief klassiek, al hoeft dat in deze moderne tijden van hyperschermen geen nadeel te zijn. Een dikke middenconsole vloeit tussen de twee voorste zitplaatsen en herbergt nog steeds de eigenaardige piramide-vormige bediening voor de automaat. Wat de situatie achterin is (2 of 3 zitplaatsen), is momenteel niet geheel duidelijk omdat Karma verzaakt om meer info of plaatjes te bieden.
+400 km? Hopelijk wel!
Piepen we even onder de carrosserie, dan zien we een elektromotor op de achteras van 590 pk (940 Nm) die de Gyesera onder de vier seconden richting de honderd moet sturen. Toppen doet de Gyesera rond de 220 km/u, gelimiteerd uiteraard.
Daarnaast voorziet Karma een riante accu van 120 kWh. Waarmee het volgens het merk mogelijk moet zijn om 400 kilometer ver te geraken. Een meer dan veilige gok lijkt ons, want dat zou een verbruik van 30 kWh/100 km betekenen! Laat ons hopen dat 'ie in de realiteit nog nét wat zuiniger is. Momenteel is Karma nog bezig met de verbruik- en performancecijfers te finaliseren.
Ook voor België?
De Karma Gyesera werd voor het eerst voorgesteld het voorbije weekend tijdens het Amelia Concours d`Elegance. Amerikaanse klanten kunnen nu al een exemplaar pre-orderen. Of 'ie ook naar België komt is niet geheel duidelijk. Officieel wordt het merk geïmporteerd door VitaeMobility, al is het daar al een tijdlang stil.
Recente reacties
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 35 min geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 3 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 12 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Dit klopt dus compleet niet. Juist het tegenovergestelde, ik heb al jaren een (betaalde) toelating...
Door Hans gort 1 dag geleden