Nieuwe Pagani Huayra R Evo is létterlijk beter met het dak eraf (2024)

Pagani Huayra R Evo 2024

Pagani heeft zonet zijn krachtigste auto ooit voorgesteld: de Huayra R Evo. Die rekt de carrosserie van de standaard-R nog net dat beetje langer uit, voert het vermogen op tot 900 pk én haalt het dakpaneel eraf… En dat laatste doen ze niet alleen voor de fun want het circuitmonster wordt er effectief beter van.

“Alles is beter met het dak eraf,” hoor je bepaalde autofanaten wel eens zeggen en spreek ze maar eens tegen. Er is namelijk een bepaalde vrijheid verbonden met het rijden in een cabriolet, of toch zolang het weer het een beetje toelaat. We zouden echter durven beweren dat er toch één situatie is waarin een cabrio doorgaans geen cadeau is, en dat is aan hoge snelheden… Tenzij je in Pagani’s nieuwste rijdt, wel te verstaan.

Minstens 320 km/u

Dit is namelijk de Huayra R Evo en voor je ons pakt op het woordje “nieuwste” hierboven: inderdaad, Pagani heeft intussen ook al de Utopia. Toch grepen ze nog een keer naar hun oude bekende Huayra terug en dat deden ze met een goeie reden, want ze wouden hem ombouwen tot de ultieme circuitwagen. Dat deden ze om te beginnen door de 6.0-liter V12-motor van Mercedes-AMG op te voeren tot die maar liefst 900 pk en 770 Nm koppel richting de achterwielen afvuurt langs een sequentiële zesversnellingsbak. Dat kroont hem alvast tot krachtigste Pagani ooit.

Pagani Huayra R Evo 2024

Wat dat met de acceleratie of de topsnelheid doet, weten we niet maar Pagani geeft wel doodleuk mee dat de Huayra R Evo meer neerwaartse druk genereert dan zijn eigen gewicht van 1.060 kilogram aan een snelheid van 320 km/u — dus die snelheid haalt hij zeker. Die downforce dankt de Pagani grotendeels aan zijn codalunga en nee, dat is geen soort straffe koffie. In de plaats daarvan betekent dat in het Italiaans zoveel als ‘long tail’, waarmee ze bedoelen dat deze Evo-versie een nog langer uitgetrokken staart heeft dan de Huayra R die we al kennen. Samen met die giga-spoiler moet dat zorgen voor een toename van maar liefst 45 procent aan neerwaartse druk.

Meer downforce zonder dak

Er is echter nog een elementje dat bijdraagt tot al die downforce, en dat is er eentje dat wij alvast niet hadden verwacht. Zo zien we op de beelden dat Pagani’s ultieme circuitwagen een afneembaar dakpaneel heeft en als je dan dacht dat dit afbreuk zou doen aan de prestaties, dan dacht je blijkbaar verkeerd. Sterker nog: Pagani gaat er prat op dat de Huayra R Evo 5 procent méér neerwaartse druk genereert zonder dak dan met dak. Ook de structurele stijfheid lijkt trouwens geen last te ondervinden van dat afneembare dakpaneel want de Evo-versie is toch maar weer de volle 38 procent stijver dan de reguliere R dankzij een nieuwe toepassing van de koolstofvezel in het koetswerk.

Pagani Huayra R Evo 2024

Voor zover echter het goede nieuws want zag je jezelf met deze roadster al roadtrippen deze zomer, dan moeten we je teleurstellen. De Huayra R Evo is namelijk uitsluitend bedoeld voor het circuit en dus niet straatlegaat. Bovendien heeft hij zo’n hoge prijs dat Pagani hem zelfs niet durft noemen… Bestel er dus gerust eentje, en laat ons weten wat ze ervoor vragen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws