Rolls-Royce gaat Chinees met vier speciale edities in drakenthema (2024)

Rolls-Royce Year of the Dragon 2024

Zeg je “Chinese auto”, dan rolt er nog steeds een bepaalde rilling over de rug van menig Vlaming. Daarom steken heel wat Chinese merken zich weg achter historische, Europese namen of kiezen ze voor een Europees ogend design, maar het omgekeerde kan ook. Kijk maar naar deze vier unieke Rolls-Royces.

Een paar weken geleden trokken we erop uit met een stiekem best bijzondere auto: de Hongqi E-HS9. Dat is een Chinese, zuiver elektrische SUV maar neem een paar stapjes terug en knijp je oogleden wat dichter bij elkaar, en je zou zweren naar iets helemaal anders te kijken. De Hongqi is namelijk ontworpen door dezelfde man die bij Rolls-Royce hun eerste SUV op papier pende, dus je kan hem gerust zien als een Cullinan met een Chinese toets… Maar dat kunnen ze bij Rolls-Royce zelf ook.

Draken overal

Dit zijn namelijk de ‘Year of the Dragon’-edities, drie Rolls-Royces Phantom met lange wielbasis en één Cullinan in een wel heel speciaal jasje. Zo beschikken ze alle vier over een two tone-laklaag waarin het typische kersenrood terugkomt en worden ze versierd met lekker kitscherige draakjes. Binnenin vind je nog zo’n draak met de hand geschilderd op het dashboard, en daarvoor gebruikte Rolls-Royce verschillende tinten rood om een 3D-effect te verkrijgen. Hetzelfde figuurtje keert bijvoorbeeld ook in de hoofdsteunen terug en daar spendeerden de Britten 20 uur en 5.449 stiksels per stuk aan. Het opvallendste is echter de ‘Starlight’-dakhemel, want in de plaats van een sterrenstelsel beeldt die hier — je raadt het al — een draak af.

Rolls-Royce Year of the Dragon 2024

Rolls-Royce bouwt deze vier exemplaren natuurlijk niet zomaar want het wil de start van het nieuwe, Chinese jaar ermee eren. Dat gaat van start op 10 februari en staat deze keer helemaal in thema van de draak. Dat wil echter niet zeggen dat deze vier exemplaren per direct op de boot richting China gezet worden, wel integendeel. Volgens Rolls-Royce gaan ze naar klanten verspreid over de hele wereld want “de Chinese cultuur heeft tegenwoordig een internationaal bereik”… En dat is inderdaad moeilijk tegen te spreken.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws