Fisker Alaska in detail: elektrische pick-up met houder voor je cowboyhoed (2023)

Fisker Alaska 2023

Fisker is terug en voor als je er nog aan twijfelde: het is nu wel echt een Amerikaanse constructeur. Het merk heeft namelijk een elektrische pick-up onthuld onder de noemer Alaska, en alsof dat nog niet genoeg bewijs was krijgt die ook een specifieke houder voor je cowboyhoed in de cabine… Gaat het wel, Henrik?

Begin deze maand hield Fisker zijn eerste ‘Product Vision Day’, en visies op hun producten hebben we daar inderdaad gekregen. Zo liet de Deense CEO en oprichter Henrik Fisker er niet alleen de inmiddels leverbare Ocean zien, maar ook een terreinversie genaamd ‘Ocean Force E’ en drie nagelnieuwe modellen: de betaalbare Pear, de Alaska pick-up en de Ronin, ’s werelds eerste elektrische vierdeurs cabriolet… Al kreeg je die vooral goed te zien wanneer je daar aanwezig was, want het beeldmateriaal was schaars. Daar komt nu tenminste al voor één van de nieuwe EV’s verandering in.

’Simply Clever’ op z’n Amerikaans

Fisker heeft namelijk meer informatie vrijgegeven over de Alaska, en daar hoort ook een lekker professionele collectie persfoto’s bij. Daarop krijgen we de elektrische pick-up vanuit alle hoeken te zien en wat ons betreft is het geen verkeerde verschijning. Zo neemt de Alaska heel wat designkenmerken over van broertje Ocean maar overgiet hij die met een ruiger sausje, getuige de hardwerende beschermplaten op de voor- en achterbumpers. Uit de bijgevoegde informatie leren we trouwens dat de Alaska niet heel groot is naar Amerikaanse maatstaven met zijn lengte van 5,3 meter, al zou je daar op vlak van laadruimte geen last van mogen hebben. Zo kan de achterzijde van de cabine door middel van een ‘Houdini’-luik geopend worden om de lengte van het laadbed te vergroten tot wel 2,8 meter.

Fisker Alaska 2023

Die unieke klep is trouwens ook niet het enige dat de Alaska typeert, want deze Fisker kan je zowat zien als de Amerikaanse interpretatie van Skoda’s ’Simply Clever’-filosofie. Zo pakt de pick-up uit met ’s werelds grootste bekerhouder die daardoor meteen kan dubbelen als emmerhouder voor je afhaal-KFC, vind je tegen het plafond een houder voor je cowboyhoed, past in de middenconsole een flinke zaklamp, is er specifiek ruimte voorzien voor werkhandschoenen en zit er aan de passagierskant een tablethouder. Verder herkennen we het dashboard vooral van de Ocean, en dat is natuurlijk geen toeval.

Made in the USA

Zo liet Fisker al weten dat de Alaska staat op een verlengd Ocean-platform, en dat valt ook aan de techniek te zien. Net als zijn SUV-broer krijgt de pick-up namelijk twee accuformaten: eentje van 75 kWh en eentje van 113 kWh. Het rijbereik varieert daardoor van 370 kilometer tot 547 kilometer. Ook op vlak van vermogen zou je kunnen kiezen, al geeft Fisker voorlopig enkel mee dat de snellere van de twee naar de 100 km/u sprint in 3,9 seconden en de tragere in 7,2 seconden. Die cijfers zijn eveneens gelijkaardig aan die van de Ocean, dus reken er maar op dat de Alaska straks ook verkrijgbaar wordt met ofwel 550 pk, ofwel 279 pk.

Fisker Alaska 2023

Die verkrijgbaarheid moet trouwens starten in het eerste kwartaal van 2025, want dan gaat de Alaska in productie. Dat gebeurt wel in de VS, in tegenstelling tot de Ocean die bij het Oostenrijkse Magna-Steyr gebouwd wordt. Die laatste is ook al verkrijgbaar in bepaalde Europese markten, maar het is voorlopig nog niet helemaal duidelijk wanneer — en zelfs ‘of’ — Fisker de Ocean tot bij ons brengt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws