Toyota heeft in thuisland Japan het doek getrokken van de vierde generatie Alphard. Die moet personenvervoer naar een nieuw niveau tillen, pakt uit met een 275 pk sterke 2.4-liter viercilinder met turbo en met luxe... onnoemelijk veel luxe.
MPV's mogen in Europa dan wel volledig vervangen zijn door minder praktische SUV's, in Japan zijn ze nog steeds verknocht aan deze containers op wielen. Het is dan ook een hoogdag voor klanten op zoek naar een luxueuze koelkast op wielen die plaats heeft voor zes personen, want Toyota heeft de vierde generatie van haar Alphard wereldkundig gemaakt.
Wat. Een. Grille.
De Alphard is sinds 2016 al een polariserende verschijning in Japan. Want het luxebusje van Toyota nam de megalomane Spindle-grille van Lexus over. Hoewel Lexus nu wegrijdt van die zandlopergrille, schroeft Toyota het volume nog verder op met deze vierde generatie. De grille besmeurt tegenwoordig zowat de gehele voorzijde en ziet er eerder als een trapladder uit.
Kan je voorbij de grille kijken, dan zie je ook nog een net geen 5 meter lange monvolumewagen met maar liefst 3 meter (!) aan wielbasis. Een bliksemschicht op de flank is de natuurlijk grens tussen ramen en koetswerk. Dit ding is wild, laat dat duidelijk zijn.
Beter dan Duitse luxelimousine?
Zo wild de buitenkant, zo rustgevend het interieur. Met fraaie materialen, captain chairs en genoeg ruimte om je het gevoel te geven in een privéjet te zitten. Je mag ons van het paadje noemen maar stiekem zitten we liever achterin dit ding, dan in een Duitse luxelimousine.
Onder de kap van de Alphard een gezond gamma aan benzinemotoren. Een 180 pk sterke 2.5-liter atmosferische viercilinder dient als instap. Dezelfde motor met hybridekracht produceert 250 pk. Topper van het gamma is een 2.4-liter viercilinder turbobenzine met 275 pk (430 Nm) die meteen ook aan vierwielaandrijving kan worden gehangen. Ach kom Toyota, haal er stiekem eentje naar Europa. We testen 'm met plezier!
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 12 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 13 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 16 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 19 uur geleden