
Er doen al even geruchten de ronde over het lot van de Ford Fiesta, maar nu is het echt zover: volgend jaar nemen we afscheid van één van de meest iconische autootjes ooit gemaakt. Dat maakt Ford bekend door middel van een video, maar die is niet voor gevoelige Fiesta-fans… Je bent gewaarschuwd.
We kunnen er niet om heen: de SUV neemt aan hoog tempo de fakkel over van de hatchback… en van de MPV, de berline, de break en in zekere zin zelfs de supercar. Dat hebben ze ook bij Ford gemerkt maar als er één icoon is dat overeind zou blijven, dan zou dat toch wel de Fiesta zijn. Of dat dachten wij tenminste, maar niets blijkt minder waar. Ford kondigt namelijk aan dat hun kleine B-segmenter er volgend jaar uit gaat, en dat laat hen zelf niet volledig onberoerd.
Fiesta wordt geruisloze Puma
De marketingafdeling van het Blauwe Ovaal heeft namelijk een emotionele video in elkaar gestoken die de succesvolle carrière van de Ford Fiesta in de verf zet. Het filmpje begint met een grootvader die aankomt in zijn hatchback van de eerste generatie, en vervolgens het verhaal van de Fiesta uit de doeken doet aan zijn kleinzoon. De video eindigt op een hoopvolle noot — of toch afhankelijk van je standpunt. Op de vraag of het verhaal afgelopen is, antwoordt Opa namelijk “dit verhaal wel, maar het volgende begint pas”. Vervolgens laat de man zijn oude Fiesta achter en rijdt hij de garage buiten met een Ford Puma, de SUV-variant van de Fiesta. Er is echter iets uitzonderlijks aan die Puma, want wanneer het ding geruisloos voorbij een wallbox passeert blijkt dat die zuiver elektrisch is.
We weten al langer dan vandaag dat er een Puma op stroom zit aan te komen, maar we horen voor het eerst dat dit ten koste gaat van de Fiesta. Eerder besloot Ford al om de driedeursversie van de hatchback te schrappen, maar we rekenden op een iets langer leven voor de huidige generatie aangezien die pas een jaartje geleden een facelift kreeg. Ford bevestigt echter dat de laatste Fiesta van de band rolt in juni 2023, en dat geldt ook voor de sportieve ST. Zo komt er een einde aan een model dat in 47 jaar en doorheen 9 generaties meer dan 18 miljoen eigenaars van A naar B bracht en onderweg ongetwijfeld een glimlach op hun gezicht wist te toveren.
Recente reacties
Adieu laadpas: Europa wil betalen aan laadpaal zoals bij tankstation
"Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal...
Door Mathieu 21 uur geleden
Kort getest: BMW iX5 Hydrogen (2023)
Sommigen willen gewoon niet dat de Hwagen doorbreekt en altijd met hetzelfde excuus nlk het...
Door Tryphon 1 dag geleden
Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 48V 7DCT (2021)
Value for money! Nog ruim 150 stuks op autosalon in de aanbieding met ruim €3000 korting. Allemaal...
Door Hans 1 dag geleden
Vergroening op z’n best: Audi experimenteert met planten voor je autointerieur
En dan moet je op het werk uitleggen waarom er een bloempot chirurgisch verwijderd is van tussen uw...
Door Adriaan 1 dag geleden