Terwijl we nog steeds wachten op de eerste elektrische auto van Alfa Romeo, heeft nichebouwer SsangYong zonet het doek gehaald van haar tweede EV. Na de Korando E-Motion is het nu de beurt aan de Torres, een ruime en ruige SUV met indrukwekkend interieur en elektrische aandrijflijn.
Sinds de komst van Tivoli (destijds nota bene "gezinswagen van het jaar") is het Zuid-Koreaanse SsangYong hard aan haar imago aan het timmeren in Europa. Tegenwoordig heeft de autobouwer dan ook een line-up van respectabele crossovers en SUV's. Niet toevallig, want in thuisland Korea wordt SsangYong gezien als dé offroad specialist. Die specialist heeft zonet de Torres onthuld, een ruige en ruime SUV die in grote delen van Europa (lees: ook België) exclusief beschikbaar zal zijn met een elektrische aandrijflijn.
Koreaanse Jeep
Een elektrische SsangYong is trouwens geen nieuwigheid. Want het merk heeft momenteel al de Korando E-Motion in haar rangen staan. Deze Torres zoekt het echter een trapje hoger. Niet in het minst door zijn dimensies. Zo schuift de Torres mooi tussen Korando en (gigant met ladderchassis) Rexton. Visueel lijkt de Torres alvast op een uitvergrote en stoerdere Korando. Met rechte lijnen en scherpe hoeken. Kwatongen zien er ook een streepje Jeep in. Al lijkt dat geen slecht gezelschap om in te verkeren.
Zo stoer de buitenkant, zo digitaal de binnenkant. SsangYong biedt al langer de nodige schermpraal aan in haar modellen maar deze Torres pakt uit met maar liefst drie joekels van schermen. Vooral het scherm voor de klimaatregeling belooft nu al een center piece te worden. De nodige zilveren accenten en het gebruik van leder moeten zorgen voor een luxueus sfeertje. Aan ruimte hoogstwaarschijnlijk geen gebrek in deze Torres. En al zeker niet in de koffer. Die is 703 liter groot en kan groeien tot 1.662 liter.
E-Motion
Momenteel heeft SsangYong enkel nog maar in Zuid-Korea het doek gehaald van deze Torres. Waardoor we het ook moeten doen met Zuid-Koreaanse specificaties. In het thuisland beschikt de Torres over een 1.5-liter viercilinder turbobenzine met 168 pk en 280 Nm koppel. Een motor die we ook kennen vanuit de Europese Korando. België zal dat motorblok evenwel niet krijgen, want de Torres komt in Europa exclusief beschikbaar met een elektrische aandrijflijn. Hamvraag is natuurlijk of het dan over de set-up van de Korando E-Motion gaat of dat de Torres aan aangepaste aandrijflijn krijgt. Zo teert de elektrische Korando op een accu van 56 kWh en een elektromotor van 190 pk. Gezien de grotere dimensies zou SsangYong al zeker de accu een stuk kunnen laten groeien.
Of er daarvoor budgetten zijn is dan weer een geheel andere kwestie. Want het is een publiek geheim dat SsangYong momenteel wat in woelig water zit. Sinds investeerder Mahindra & Mahindra haar handen terugtrok van het merk is SsangYong naarstig op zoek naar nieuwe moedervleugels. Even leek het dat Edison Motors het bedrijf zou ondersteunen maar op het laatste moment ging die deal niet door. Benieuwd of deze Torres investeerders warm kan maken voor het Zuid-Koreaanse merk.
Recente reacties
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Waarom blijft iedereen dat zeggen? Rij eens met een recente wagen, die afwijking is er bijna niet...
Door this 12 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Dat is zever. 7 km teveel = minstens 60 op je kilometer teller (bij 50). Dan kan je niet meer...
Door John 15 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Dat van die bordjes die het aanduiden, is ondertussen ook niet meer het geval. Toch hier in de...
Door John 15 uur geleden
Vooruitblik: Alpine A390 wordt elektrische GT
A290 is nu reeds een goeie maand te bestellen, en we mogen toch al van een licht succes spreken....
Door Dwergkonijn 16 uur geleden