Gisteren zullen er aardig wat tranen gevloeid hebben in Hethel. De Lotus-fabriek heeft er namelijk zijn laatste Elise, Exige en Evora geproduceerd. Daarmee komt een einde aan de drie namen die Lotus tot in de eenentwintigste eeuw gebracht hebben.
Bijna zesentwintig jaar, zo lang staat er bij Lotus al een Elise op het menu. De vederlichte sportwagen cementeerde in 1996 de puristische reputatie van het merk en hield die staande tot op vandaag. Nu geeft de Elise — samen met zijn zustermodellen Exige en Evora — de fakkel door aan de Emira, en aan de geëlektrificeerde modellen die later zullen volgen.
Sorry, Colin
In hun lange carrières waren de Elise, Exige en Evora samen goed voor 51.738 exemplaren. Dat klinkt naar moderne maatstaven als een beperkte oplage, maar daarmee vertegenwoordigen de drie modellen bijna de helft van alle geproduceerde wagens in de 73-jarige geschiedenis van Lotus. Daarnaast leverde het merk ook nog eens 9.715 Elise-platforms aan General Motors en Tesla, die ze op hun beurt omtoverden tot Opel Speedsters, Vauxhall VX220’s en Tesla Roadsters.
De productiehal waar sinds 2000 de Elise en de Exige van de band rolden zal nu ontmandeld worden om deel te worden van de Lotus Emira-fabriek. Daar zal de nieuwe sportwagen vanaf de lente geproduceerd worden. Die zou de oerprincipes van Lotus-oprichter Colin Chapman nog hoog in het vaandel dragen met zijn centraal geplaatste verbrandingsmotor en een koetswerk van amper een ton. Later mikt de fabrikant echter op een breder publiek met een aantal elektrische wagens, waaronder twee SUV’s.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 2 dagen geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 3 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden