Een kleine maand na de Fiesta stuurt Ford de Focus naar de plastisch chirurg. De update is visueel en technologisch, maar op echte hybrides is het nog even wachten. De sportieve ST blijft wel overeind.
Facelifttijd bij Ford: na de Fiesta is de Focus klaar voor een update. Visueel herken je die aan het blauwe ovaal, dat nu een prominente plaats in het radiatorrooster krijgt. Net als de motorkap krijgen ook de koplampen een nieuw ontwerp. Voortaan zijn ze standaard voorzien van ledtechnologie en integreren ze ook de mistlichten. Ook de achterlichten worden in één trek door opgefrist. De verschillende uitvoeringen (Connected, Titanium, ST-Line en Active) houd je nu beter uit elkaar door hun verschillende radiatorroosters. Het Vignale-pakket wordt net als het X-pakket naar meer uitvoeringen doorgetrokken, terwijl er vijf nieuwe velgdesigns aan het aanbod worden toegevoegd.
Sync 4
Binnenin herken je de gefacelifte Focus meteen aan zijn nieuwe infotainmentscherm. Dat is voortaan 13,2 duim groot en draait op Fords SYNC 4-software. Dat systeem bevat spraakondersteuning, over-the-air-updates en zou zelflerend zijn, draait draadloos Apple CarPlay en Android Auto, maar wordt nu jammer genoeg ook gebruikt om je klimaatregeling te bedienen. Weg klassieke knoppen dus. De rijhulp wordt uitgebreid met onder meer dodehoekondersteuning, dat tegenstuurt wanneer je van rijstrook wisselt en een andere weggebruiker in je dode hoek niet opmerkt, een kruispunthulp voor tegemoetkomend verkeer, en een rear occupant alert die waarschuwt wanneer je kinderen of huisdieren op de achterbank zou vergeten.
(Nog) geen stekker
Nog geen full hybrids of plug-inhybrides onder de motorkap van de vernieuwde Focus. Wel nog steeds de milde hybride 1.0 EcoBoost, die 125 of 155 pk sterk is en die naast een manuele zesbak nu ook een Powershift-zevenbak met dubbele koppeling aan zijn aanbod toevoegt. De niet-milde hybride 1.0 Ecoboost van 100 pk blijft in de catalogus als motor van de instapversie van de Focus. Aan dieselkant blijft de 1.5 EcoBlue van 120 pk overeind.
Prijzen
Tot slot wordt de Focus ST mee vernieuwd. Hij volgt dezelfde wijzigingen als de reguliere Focus, en voegt er nieuwe Performance-sportzetels aan toe, net als het Mean Green dat de Puma ST introduceerde. De kofferruimte van de Focus Clipper is voortaan chiquer aangekleed en anders ingedeeld. Prijzen voor de vernieuwde Ford Focus beginnen vanaf 24.245 euro, voor de Clipper beginnen ze vanaf 25.245 euro.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden