Mazda2 verrast in Green NCAP emissietest

Mazda2 Green NCAP

Hij moet zowat de oudste in zijn segment zijn, de Mazda2. Maak echter niet de fout om daardoor te denken dat hij oude (vervuilende) mechaniek meezeult. Want tijdens een recente emissietest van Green NCAP met de Mazda2 1.5 SkyActiv kwam hij positief in de spotlight. Met een score van 3.5 op 5. En dat is beter dan je denkt.

De huidige generatie Mazda2 is alweer een jaartje of zeven op de markt. En geef grif toe: de voorbije zeven jaar is er serieus wat veranderd in autoland. Met een overaanbod aan alternatieve aandrijvingen. Kan zo'n compacte hatchback met klassieke atmosferische verbrandingsmotor dan nog een vuist maken tegen een wereld vol (milde)hybrides, EV's en turbogevoede motorblokken? Ja, zo blijkt. Dat blijkt toch alvast uit een recente test van Green NCAP die auto's quoteert op hun "groenheid".

Op het niveau van (plug-in)hybrides

Van die test van Green NCAP rijdt de Mazda2 weg met een score van 3.5 op 5. Dat klinkt misschien niet bijster maar buiten de Toyota Prius (4/5) is er geen enkele andere auto met verbrandingsmotor die het beter doet (EV's halen de facto 5 op 5). Daardoor mag de Mazda2 zich in het gezelschap plaatsen van de Toyota Yaris Hybrid, Kia Niro PHEV en Honda Jazz Hybrid. Helemaal indrukwekkend wordt het als je weet dat de Mazda simpelweg gebruik maakt van een atmosferische 1.5-liter viercilinder benzine. Zonder turbokracht of milde hybride-techniek aan boord. Puur en onversneden.

Mazda2 Green NCAP

In de deelvakken "Clean Air", "Energy Efficiency" en "Greenhouse Gases" scoort de Japanner respectievelijk een 5.9, 6.9 en 5.6 op 10. Had Mazda haar 2 uitgerust met een partikelfilter, dan had de score voor "Clean Air" zelfs nog een stukje hoger gelegen. Green NCAP had alvast het volgende te zeggen over de Mazda2: "Het geteste exemplaar met zijn 1.5-liter benzinemotor weet opvallend goed te presteren. Controle van uitstoot is, over het algemeen, zeer goed. Mits een betere controle van het aantal partikels had de score nog wat hoger kunnen liggen. Het lage gewicht van de auto en de efficiënte motor zorgen voor een hoge score in efficiëntie waardoor de Mazda2 een score van 3.5 op 5 weet te behalen."

Zo zie je maar dat het eigenzinnig denken van Mazda nog niet eens zo gek is.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws