Eentje is geentje, moeten ze bij BMW gedacht hebben. Want niet enkel is er vandaag plaats voor de nagelnieuwe 4 Reeks Gran Coupe, het Duitse merk schuift ook een opgefriste versie van de X3 en X4 naar voren. Voortaan nieuwe looks, aangepaste uitrusting en een vernieuwde gammastructuur op beide SUV's.
De derde generatie van de X3 en de tweede generatie van de X4 gaan al weer een jaartje of vier mee. Waardoor BMW het de tijd rijp acht om een opfriskuur uit te rollen. LCI, heet dat in BMW's vakjargon. Ofte: Life Cycle Impulse. Die LCI zegent beide SUV's met een nieuw front, opgefriste interieur en groenere motoren.
Scherper
Visueel laat de X3 en X4 facelift zich kenmerken door een nieuwe snuit. Die geniet van plattere koplampen, een samengesmolten grille en scherpere koelsleuven. De X4 krijgt daarbij een veel sportiever gezicht aangemeten dan de X3. Waardoor BMW extra wil onderstrepen dat de X4 het sportieve broertje van de X3 is. Marketing, weet je wel.
Verder blijven de veranderingen binnen de perken. De achterlichten krijgen een nieuw lichtdesign en voortaan zijn er 11 lakkleuren te rapen op beide rakkers. Het merendeel van die kleuren bevinden zich in het grijze spectrum, al vallen er ook rode en blauwe kleuren te rapen.
Interieurboost
Zo subtiel de wijzigingen aan de buitenkant, zo sterk de vernieuwing in het interieur. Niet gek, want de X3 en X4 hanteerde nog de designlijn van de vorige generatie 3 Reeks in het interieur. Voortaan mag het interieurdesign van de nieuwe 3 Reeks plaats nemen in beide SUV's. We hebben het dan specifiek over een standaard 10.25-duim groot scherm pal voor je neus en een maximaal 12.3-duim groot infotainmentscherm. Die draaien op BMW's laatste besturingssyteem én geven daardoor toegang tot de nieuwste connectiviteitsopties van het merk, moest dat je ding zijn.
Eveneens interessant is de toevoeging van BMW's Driver Assistant Professional, een actieve cruisecontrole met onder andere verbeterde stuur- en rijstrookassistent. Ook nieuw is het Drive Recorder-systeem dat video's rond de wagen opneemt. Moest je ooit willen weten wie die kras op de flank heeft gezet.
diesel, benzine, PHEV, EV
Onder de kap kondigt BMW vooral de komst van milde hybrides aan. Dit is het geval voor alle benzinemotoren. Denk dan aan de 20i (184 pk), 30i (245 pk) en M40i (360 pk). Die laatste variant maakt gebruik van een zes-in-lijn, de andere benzineversies gebruiken een 2-liter viercilinder. Op dieselvlak is er dan weer een 18d met 150 pk (meteen ook de énige achterwielaandrijver), 20d (190pk), 30d (286 pk) en M40d (340 pk).
Is het je vooral om fleetredenen te doen? Dan heeft BMW uiteraard de volledig elektrische iX3 én de reguliere X3 met plug-inaandrijving. Die xDrive30e heeft 292 pk en komt vreemd genoeg niet naar de X4. De M-varianten van de X3 en X4 werden uiteraard ook bijgepunt. Al wijden we daar een apart artikel aan. Deze zomer verschijnt de opgefriste X3 en X4 al in Europa.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 19 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden