Met rijken die steeds rijker worden stijgt de druk voor autobouwers om de 1% op haar wenken te bedienen. Twee opties liggen op tafel als geld geen probleem is voor de klant: Ofwel limiteer je de productie van je auto's om zo exclusiviteit te garanderen, ofwel geef je de klant de kans om zijn eigen auto te creëren. Het Britse Rolls-Royce stoft haar verloren kunst van het coachbuilden af. De Boat Tail luidt een nieuw tijdperk in voor het merk.
Zowat alle exclusieve merken die we momenteel op onze aardbol hebben kennen hun oorsprong in de wereld van coachbuilding. Want vroeger was het doodnormaal dat je als gegoede klant bij pakweg Rolls of Bentley aan kon kloppen om een auto volledig op maat te laten maken. Doorheen de jaren is die kunst wat verdwenen in het voordeel van een vaste line-up met vaste carrosserietypes. Rolls-Royce heeft echter besloten om de edele kunst van het coachbuilden terug in het leven te roepen. Wil je voortaan een Rolls met eigen carrosserie? Dan kan dat. Deze Boat Tail moet dat statement onderstrepen.
Sierlijk als een zeilboot
Deze Boat Tail is een opdracht van een klant. Of iets correcter: drie klanten. Drie klanten die samen vonden dat ze nood hadden aan een Rolls-Royce die beter linkte naar de wereld van zeiljachten. Het Britse merk vond dit het ideale project om in de spotlight te zetten dat het zich terug gaat focussen op coach building. De zak geld die de klanten mee hebben genomen richting dit project was zonder twijfel een extra duwtje in de rug. Rolls zou namelijk samen met de klanten 4 jaar bezig zijn geweest aan het perfectioneren van de drie exemplaren. Vier jaar lang designers en werkuren bij Rolls betalen, we moeten er geen financieel afschrift bij maken.
Nu goed, het resultaat mag gezien worden. Hoewel Rolls-Royce niet specificeert op welke auto deze Boat Tail is gebaseerd kan je uit het lijnenspel vooraan besluiten dat dit waarschijnlijk de Phantom Drophead Coupe is. Met een lengte van 5.9 meter is deze Boat Tail trouwens een knoert van een auto geworden. Met dank aan de serieus verlengde achterkant die refereert naar de J-Klasse zeiljachten die vaak de blits maken in Monaco. Heerlijk is de koffer die voortaan open gaat via twee kleppen. Binnenin geen gevarendriehoek of fluohesje, wel een minibar met Rolls-Royce-getinte glazen en accessoires.
De rijken hebben alvast een nieuwe plaats om geld stuk te slaan. Rolls-Royce Coachbuild is herrezen en spreekt van een kantelpunt in de wereld van de geïndustrialiseerde luxe.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 21 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden